Dag 16: Friday, I'm in love!

25 juli 2014 - Mbombela, Zuid-Afrika

Hello everyone!

waaw, wat een week! Met wat een FANTASTISCH gevoel kunnen we het weekend ingaan?! *STRALEND* zouden we op facebook als status kunnen zetten. En het zou helemaal
waar zijn!!

Het was een week met emoties, dipjes, euforie, blijdschap, beetje frustraties,... Maar we sluiten de week af met een EUFORISCH gevoel. Want wat hebben we al veel kunnen realiseren!!! Ik denk dat we stiekem toch een beetje trots mogen zijn op onze prestaties! Maar ook een enorm grote pluim voor onze juf!! Want zij maakt dit alles wel voor een groot stuk mogelijk en wil heel veel leren. Ze is ons ook enorm dankbaar en heeft vandaag nog maar eens gezegd dat ze ons enorm dankbaar is en dat ze ons enorm zal missen.
Het klasje begint er ook meer en meer als een kleuterklasje uit te zien! De hoekjes krijgen langzaam maar zeker vorm, dit weekend wordt een kalender/weerbord gemaakt. De haakjes voor de werkjes kunnen volgende week worden opgehangen, zodat iedereen die in de klas binnenkomt ook direct kan zien waar ze mee bezig zijn.
Het speelgoed wordt al goed in gebruik genomen. En we hebben allemaal een enorm goed gevoel bij deze juf!!
Daar waar ik vorig jaar alles met handen en voeten moest uitleggen en het dan ook nog eens moest voordoen... gaat het nu bijna vanzelf. We vertellen iets aan de juf, leggen haar uit hoe ze iets kan aanpakken en ze doet dit met haar eigen touch! Ik vind het geweldig!! En zo fijn om te zien hoe graag ze haar job doet! Thembi, van jou kunnen we leren dat je met de wil om het goed te doen, het hart op de juiste plaats en enorm veel goede wil heel ver kan geraken!!

Vandaag was het voor ons een enorm fijne dag! Niet alleen omdat het vrijdag is... :-) Nee, we zagen vandaag alleen maar lachende gezichtjes. De kindjes waren enorm blij vandaag en ze zien ons ook allemaal als jufje en komen echt spontaan bij ons voor een knuffel of om een spelletje te spelen.
GEWELDIG!

We zouden vandaag iets leren over kledij. Dit doorheen de seizoen (hier dus zomer en winter). Wat dragen we in de winter? Wat dragen we in de zomer? Waarom? Wat hebben we nu aan? ... De juf ging de opstart doen en had zelf prentjes meegebracht van verschillende kledingstukken. FIJN toch?
De kleuters gingen ook naar hun eigen kledij kijken en alles werd in het Engels besproken. De kleuters waren allemaal mee! (op de kleintjes na dan)
Nadien namen Sarah en ik het over. We zouden een heuse modeshow doen. We hadden zelf snel iets anders aangetrokken en stapten nadien op de zelfgemaakte catwalk. Woow, de kleuters waren direct laaiend ENTHOUSIAST. Klappen dat ze deden!! Nadien waren zij aan de beurt. We hadden voor elke kleuter een kledingstuk uitgezocht dat ze mochten aandoen en dan nadien showen. Ze kregen dit kledingstuk mee naar huis. Wat waren ze allemaal FIER. En zo blij dat ze dit mee naar huis kregen!!! GEWELDIG om te zien! De juf en zelfs de kokin deden mee! LEUK toch?!

Na de modeshow speelden we nog wat in de hoekjes. En dat was wat... Er is een jongetje, Ntando, die het wel erg voor mij heeft :-) Schattig! Hij komt altijd bij mij spelen en wil altijd op mijn schoot zitten. Op een bepaald moment was hij wel enorm hard naar mij aan het kijken tot plots... SMAK! Een zoen op mijn mond! Die zag ik niet aankomen. Sjonge :-) Moest hij 20 jaar ouder zijn e..... :-)
Wanneer we na het eten weer richting Moyeni Lodge zouden gaan was hij wel erg teleurgesteld. Hij wou mij maar niet loslaten. Het is een SCHATJE!

Op weg naar huis hebben we nog een aantal tussenstops gedaan. We kochten een houten bord voor de kalenders en ook plankjes en nagels om de werkjes aan te hangen. We kunnen volgende week weer verder in de klas!

Het gevoel dat we al hadden door al het bovenstaande werd, eens in Moyeni, alleen maar versterkt! Want wanneer we morgen nog een dagje werken, gaan we maandag, dinsdag en woensdag naar Kruger! HOERAAAAA! (& het weekend nadien gaan we de koning van Swasiland bezoeken! Hoe cool is dat?!)

Oke mannen en madammen, laten we dit blogbericht maar afsluiten!
Geniet daar in België van de zon (& zorg er vooral voor dat jullie niet smelten)

Tot de volgende,
Dikke zoen,
Hilke (& the others)

Ps: Mieke,
we zijn eigenlijk vergeten om op je vragen te antwoorden die je in vorige reacties hebt gesteld... Dus bij deze maak ik daar even tijd voor!
Je vroeg of we enkel of de baby moeten passen of of we daar ook iets mee doen. Normaal is het gewoon oppassen, maar dat vinden we niet oke, dus Sarah is wel bezig met de baby. Oefeningetjes doen om te komen te kruipen enzo. Want de baby kan eigenlijk nog niet veel en wordt hier ook niet in gestimuleerd. Ze krijgt geen milliepap om te eten, maar gewoon flesjes melk. Het valt wel op dat ze heel veel melk krijgen. Want telkens als de baby huilt wordt de fles in de mond geduuwd..

In België kunnen kleuters van 3 jaar inderdaad al beter tellen dan hier. Hier zitten de derde kleuters eigenlijk op niveau 1e kleuter bij ons. Je ziet dat niet alleen aan het tellen, maar ook aan de puzzels die ze maken (inlegpuzzels) en de kindjes die ze tekenen. Alle kindjes tekenen hier nog kopvoeters. Maar dit is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Als de kinderen deze dingen niet aangeleerd krijgen is het ook logisch dat ze dit niet kunnen. De juffen denken hier allemaal dat je met spelen niets leert... Dus ze laten de kleuters ook maar gewoon steeds op een bankje zitten en drillen alles erin. Maar de kleuters weten dan niet wat ze leren. We proberen nu aan te brengen dat ze via spelen zoveel meer leren. En dat hoekenwerk echt werkt! En het begint te lukken :-)

Je vroeg ook naar het materiaal van vorige keer... Er is een dief in de klas langsgeweest en de meeste spullen zijn verdwenen! Van al het speelgoed schoot niets meer over!! En een aantal andere dingen (zoals weerkaartjes, telkaartjes,...) zijn door de juf van vorig jaar meegenomen. Dus het is weer van 0 beginnen. Maar het begint er goed uit te zien!!! Al zeggen we het zelf :-)

En als laatste vroeg je naar de feesten hier en de godsdienst.
Ze zijn hier enorm katholiek! Ze gaan elke zondag naar de kerk en zingen veel. Ook aan de kleuters worden liedjes over God en Jezus aangeleerd. En er worden zelfs stukjes uit de bijbel voorgelezen. Kerstmis wordt hier dus zeker en vast gevierd!!! Sinterklaas daar in tegen niet :-) Maar kijk als er nog meer vrijwilligers komen met leuke spullen is dat een beetje zoals Sinterklaas!

Voor de foto's kan je trouwens steeds terecht op facebook. Het internet is hier niet zoals bij ons, dus we kunnen niet onbeperkt dingen online zetten. We zijn nu met 4 he :-) Dus we kozen voor facebook omdat daar meer mensens op kijken...

1. Sarah:
    25 juli 2014
    Dat we een straf team zijn begot! Merci girls!
  2. Anneke:
    25 juli 2014
    zo fijn om te lezen! goed gedaan, meisjes!
  3. Sofie VA:
    25 juli 2014
    Waauw, super wat jullie daar doen! En wat leuk dat de juf zelf heel enthousiast is en zo graag zelf dingen wil bijleren van jullie. Doe verder zoals jullie bezig zijn! Groetjes.
  4. Hildeke:
    26 juli 2014
    Oef , een pak van ons hart dat de titel maar een grapje was :-) Fijn te lezen dat jullie inspanningen al vruchten beginnen af te werpen ! Keep up the good work !