Dag 17: weekend = een beetje werken + zonnige momentjes

26 juli 2014 - Mbombela, Zuid-Afrika

Geachte lezers,

laten we er een plechtig blogbericht van maken... We moeten al een beetje oefenen voor ons bezoek aan de koning van Swasiland.

U weet het, of u weet het niet, maar vandaag is het zaterdag.Surpise, surprise :-)
Op ons programma stonden twee dingen: Klasklusjes en een omheining maken.

Sarah en ik gingen helemaal voor de klasklusjes, terwijl Ruth en Ilona de omheining voor hun rekening namen.
Het was zwoegen en zweten, want de zon was ook van de partij! Hoera...
Team indeauto ging aan de slag met het maken van een kalenderbord voor in de klas. Op dat bord zouden de daglijn, dagen van de week, maand, evt seizoenen, weerkaartjes,... komen. Plastificeren, velcro ophangen,... Het hoorde er allemaal bij.
Terwijl ging team laadbak aan de slag met het hout. De omheining rond de rondavels is voor een groot stuk afgebrand door de mannen.. Dus dachten de vrouwen, laten we het hef in eigen handen nemen en het zelf maar oplossen. Zo gezegd, zo gedaan. Bob de Bouwer en Wendy gingen aan de slag. Boomstammetjes afmeten op 1m80 en 16 stuks op 2m40 en deze nadien op de juiste plaats afzagen. Allemaal erg spannend.
Wanneer team indeauto klaar was met het mooie bord, gingen ze team laadbak bijstaan. En 100 stokken later zat de klus erop.

Oef, tijd om in de zon te gaan liggen. Dat hebben we wel verdiend. Wat was het zalig in dat warme zonnetje! Zo kunnen we toch genieten van het weekend! :-)
Hoewel, genieten... Onze rust werd verstoord door een spin! Ja het was toch wel een grote! Gelukkig was er een stoere bosman die deze voor ons kwam wegdoen. Helaas Robje, maar zo'n beest stop ik echt niet in mijn valies :-) Misschien voor 100 kusjes? :-) Hihihi!

Deze avond zijn we voor het eerst op restaurant geweest... Jaja, we zijn ribbetjes gaan eten in de Spur. Het steak en ribbetjesrestaurant hier in de 'stad'. Wat lekker zijn de ribbetjes toch!!! MMMMM!

De avond verliep dus heel rustig, hoewel... De weg naar de Spur verliep niet beestenvrij! De lichten van onze bakkie werkten, maar faren hebben we niet.. Dus wanneer er geen lichten langs de weg staan, is het enorm donker en heb je enkel licht van je auto. Nuja verder dan 10 meter konden we niet kijken. Als het al 10 meter was... We reden, heel traag weliswaar, maar plots schrok team indeauto toch wel heel erg hard!! Vlak voor onze auto zat er een reusachtige vogel die nog niet op tijd wegvloog! We vermoeden dat het om een grote roofvogel gaat. Hij had echt enorm grote vleugels. Gelukkig was hij dus op tijd weg, want anders was hij onder de bakkie beland. En dan aten we misschien vogel ipv ribbetjes. Enfin, we zijn er veilige geraakt en gelukkig was de terugweg beestenvrij.

Nog een spelletje spelen, wat lezen en dan duiken we ons Zuid-Afrikaanse bedje in.

Dankuwel voor het lezen van dit blogbericht.

Met vriendelijke groeten,
Hilke en Ilona

1. Hildeke:
    27 juli 2014
    Ale meisjes, Weer een weekje verder. Wat gaat de tijd toch snel! Geniet van jullie verdere avonturen. Heel veel plezier bij de wilde dieren en hou het veiligxxxx
    mamsie
  2. Mieke:
    27 juli 2014
    Dag bloggertjes,
    Hartelijk dank voor alle antwoorden op mijn vragen. Nu ben ik weer een beetje wijzer ;-) ! Maar er komen steeds opnieuw vragen in mijn hoofd. Typisch voor iemand uit het onderwijs zeker! Hebben de kindjes op zaterdag ook school? Of zijn jullie daar gaan klussen op hun vrije dag?
    Spijtig van die diefstal. Zo moeten ze daar steeds opnieuw van nul beginnen. Is daar echt niets aan te doen? Moest het hier zijn dan gaven ze er veel vlugger de brui aan. Wat een doorzettingsvermogen hebben ze daar toch. Dat bewonder ik.
    Ook heel fijn dat de nieuwe juf zich zo inspant om alles goed te doen. Hopelijk blijft ze lang genoeg in dat klasje om de kindjes te helpen.
    Van wie hangt dit schooltje af? Of is daar geen structuur in het onderwijs en kan iedereen zomaar een school beginnen? Of is dit enkel gestoeld op vrijwilligerswerk? En wie betaalt de leerkracht dan? Of moeten de ouders een bijdrage leveren om de leerkracht te betalen?
    Je ziet het hé: weer een hoop vragen. Dat komt ervan als je hier in België, vanuit je luie zetel, een kijk krijgt op een heel andere wereld ;-).
    Geniet van jullie weekend na al dat gezamenlijk werk en tot een volgend blogje.
  3. Sofie:
    29 juli 2014
    amai chapeau wat jullie daar allemaal doen hoor! De haren komen al rechtstaan op m'n armen bij het lezen van de "beestjes". Hilke, het moet volgens mij toch een fantastisch gevoel geven om te zien dat deze juf het echt meent, na al je inspanningen van vorige keer, wil deze er echt voor gaan! Wat ben ik blij voor die kindjes en jullie dat al die moeite en inspanningen die jullie leveren niet voor niks is! Ik hoop dan ook dat deze juf mag blijven en de inzet en enthousiasme blijft vertonen voor deze kinderen! Werken jullie daar ook met thema's? Of kijken jullie eerder naar wat vooral noodzakelijk is dat ze eerst bijleren zoals het leren plassen op toilet, scheuren en knippen, ..? Worden de kinderen nog steeds geëvalueerd met die rapporten zoals je vorige keer schreef ? Waarom moeten ook de oudste kleuters s'middags een dutje doen? Hoe laat is de school uit? Is er ook een school in de buurt waar de kleuters nadien naartoe kunnen als ze naar het lager gaan? Hoe zit het onderwijssysteem daar precies in elkaar? Zitten alle leeftijden steeds samen of zijn er ook graden? Sorry voor de vele vraagjes, ben heel nieuwsgierig ;-)
    Veel plezier daar nog!
    xxx