Dag 19-20: Weekendje Masoyi

25 juli 2015 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,
bij deze zoals beloofd, onze avonturen van ons ‘weekendje’ Masoyi :-)
Eergisteren (donderdag)
Vandaag nog wat vroeger opgestaan, om 6 uur ging de wekker. Na een lekker ontbijt vertrokken we naar ons schooltje, waar we aan onze taken begonnen. Enkele van ons mochten een moestuintje aanleggen. Dit was heel zwaar werk: met een hak de grond omspitten, ons perkje omharken, en alles mooi effen maken. Dan moesten we een rijtje omwoelen met onze handen en onze zaadjes (pilipili, wortel en kool) uitstrooien om dan nadien alles zachtjes toe te dekken met aarde.
Het was niet het enige dat we bijleerden: de zaaiperkjes moeten best bedekt worden met droog gras, dit om er voor te zorgen dat het water dat we erover gieten niet meteen in de grond dringt. Tijdens ons werk werden we ook geconfronteerd met het levensverhaal van iemand van de lokale bevolking. Echt schrijnend. We luisterden toe met de tranen in onze ogen… Dit is echt realiteit. Ondertussen werd ook de deur van het schooltje geverfd. Wit, met daarop het logo van onze t-shirt. (Jaja, Yelte, jou ontwerp kunsten zijn al tot in Afrika gekend)
Het is echt prachtig geworden!! Verder schilderden we nog enkele ramen. En bereidden we ons voor op onze eerste nacht in een echt rondavel.
Gisteren (vrijdag)
Geen compassie… Om 7 uur eruit! (Dat wil zeggen: recht kruipen vanop ons matje op de grond) We ontbeten in openlucht lekker gezellig rond het kampvuur met de medereizigers van Asse.
Dan gingen we alweer aan de slag. Mamkulu verdeelde de taken:

muur verder metsen rond het terrein
rondavels verven
gordijntjes stikken
tuinieren
observeren in het schooltje —> De juf doet het nog steeds erg goed! We zien zelfs dat er een aantal dingen die vorig jaar zijn aangebracht echt zijn blijven hangen! Er wordt wel nog steeds heel veel herhaald. Maar ze leert echt bij! De kleuters leerden op een speelse manier de kleuren rood, groen en geel aan. Dit zowel met een spelletje als met een liedje. :-) Het liedje ging over de kleuren van het verkeerslicht en wij zorgden ervoor dat ze een leuke verwerking kregen op dit liedje. Zo leerden ze het verkeerslicht inkleuren…
,…

Een volledige dagtaak?? We zullen wel zien…
’s Middags zorgden we voor een geïmproviseerd middagmaal… Dat wil zeggen: een goed pikant soepje met alle kruidenmixen die we vonden, millipap en boterhammen. In de namiddag legden we zware stenen klaar voor het afwerken van de omheining. En terwijl ons werk stilletjes aan afgeraakte en de regendruppels ons vergezelden, hoopten we stilletjes dat we terug zouden mogen gaan naar Moyeni.
Maar helaas… Er kwam groot bezoek mee-eten deze avond. De ex chief van de trust ‘Masoyi’ kwam een hapje mee-eten. Het werd een heuse barbeque (zoals ze het bij ons noemen) hier zeggen we gewoon ‘braai’: lekkere kip, lamsvlees, kool en millipap stonden op het menu. De millipap smaakte lekkerder dan anders! Hij werd dan ook gemaakt door Marieke! Jaja Florian, vanaf nu eten we thuis ook elke dag Millipap! Smullen!
Millipap, wat is dat? Millipap is een witte ‘pap’ die gemaakt wordt van maïsmeel. Dit wordt aan kokend water toegevoegd tot het een dikke witte pap is. Echte handenarbeid! Want je moet er met een houten stok heel hard in roeren. Spierballen? Check!
Naar wat smaakt het? Euh, naar niet zoveel? :-) Je kan het een beetje vergelijken met pasta zonder smaak. Voor de nieuwsgierigen: je kan het ook in België kopen bij Albert Heijn!
Onze buikjes waren weer goed gevuld. We kropen vroeg in ons bed, euh op ons matje.
De wekker stond op 6u30…
Zoen,
Onnies en Susters
PS: We willen toch nog even meedelen dat er elke dag iemand anders verantwoordelijk is voor de blog :-) Wie dat is laten we aan jullie verbeelding over.