Dag 28-29: weekendje Swaziland

2 augustus 2015 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Hieronder onze avonturen uit Swaziland...

Zaterdag: Op weg naar Swaziland…

’s Morgens stonden we op en na een lekker ontbijt namen we afscheid van de mensen van Asse. Zij vertrokken na 4 weken terug richting België. En toen vertrokken we?! Of toch niet?! Toch nog even wachten?! Nog even wachten werd een uurtje of 2. En dan toch weg… Langs enorme suikerrietplantages, ananaskwekerijen, sinaasvelden en ’t ontwijken van een paar apen aan de grens van Swaziland, kregen we een grondige paspoortcontrole. Door een (manuele) slagboom reden we een gevarieerd landschap tegemoet. Veel koeien (we weten nu ook hoe het komt dat mensen hier koeien houden…) geiten en varkens moesten we ontwijken. Heel veel volk langs de weg en velen in mooie traditionele klederdracht. We kijken onze ogen uit! En dan… ons verblijf… PRACHTIG! Een echt authentiek rondaveldorp in een wildpark. Voorbij krokodillen, kuddes impala’s, gnoes en ander wild reden we een luxeverblijf tegemoet. Na een lekker buffet (jaja, een stoofpotje van oa impala) zochten we ons een weg tussen een mooi gezinnetje (levende) impala’s om naar een optreden te kijken van traditionele dansers. We hadden weer een perfecte dag: maar baaie baaie koud!

Zondag: Echte toeristjes

’s Morgens werde we om 8 uur aan het ontbijtbuffet verwacht. Jaja, zeg maar gerust buffet. Er stonden bonen in tomatensaus, worst, eitjes, spek en nog heel veel lekkers op ons te wachten. (Vanaf nu doen we dat elke zondag zo ;-) ) Na dit toch wel stevige ontbijt, pakten we onze ‘valies’ en vertrokken we voor een traditionele ervaring. We werden door een echte Swazi opgewacht. Hij bracht ons naar een trust waar we op bezoek mochten bij de Chief. Allemaal heel cool! Om te beginnen kregen we allemaal een doek rond ons middel met daarop het hoofd van king Mswati 3. Nadien werden we heel hartelijk ontvangen en leerden al direct een aantal woorden in het Swazi. Ale ja leerden, we zijn ze ondertussen al terug vergeten. Wat we echter nooit zullen vergeten is de hartelijkheid van de Chief. Wat een vrolijke oprechte dame was dat! Ze kon met heel veel sjwoeng iets aan de man (vrouw) brengen! Er werd heel veel uitleg gegeven, maar we kregen ook heel veel te zien en mochten zelf met heel wat dingen meedoen. Zo leerden we eerst een liedje zingen, uiteraard in het Swazi. Om dan wat later kennis te maken met het werk van de vrouwen: manden vlechten, ze nadien op hun hoofd dragen, terwijl een dansje doen, maïs malen tot meel,… We leerden samen met de vrouwen en de kinderen dansen op een traditionele manier. GEWELDIG! Ale, om een lang verhaal kort te maken, op korte tijd hebben we heel veel bijgeleerd over de traditionele manier van leven in Swaziland. En wat was dat fantastisch! We kochten nog een aantal souvenirtjes die ze daar zelf maakten en vertrokken toen richting Swazi candles. Hier maken ze kaarsen in de vorm van dieren of met een leuke print, met de hand. We kregen meer uitleg over hoe ze dat deden en kregen een demonstratie. Zo werd er in minder dan 4 minuten een olifantenkaars gemaakt. Knap! Nadien was het tijd voor wat meer actie! We werden door Mamkulu gedropt op de markt van Swaziland… En laat vrouwen los op een markt met bijna 100 kraampjes en dan… is al het geld op! Van al dat geshop krijg je natuurlijk honger. We kregen een snelle hap en kropen dan allemaal moe maar zo voldaan in de auto richting Moyeni. Na een rit van ongeveer 4 uur kwamen we aan en was het tijd om onze valies leeg te maken en terug te vullen voor het Krugerpark. Onze buikjes nog vullen en nu ons bedje in om te dromen van al onze mooie avonturen.

Lieverds, de volgende blog zal dus pas voor woensdagavond zijn. Als we dan natuurlijk niet zijn opgegeten door één of ander wild beest ;-) Maar het wil niet zeggen omdat wij niets posten, dat jullie jullie lieve reacties hieronder niet kwijt kunnen! Het is geweldig om heeeeeeel veeeeeeel reacties te lezen als we terug zijn! Want na Kruger vertrekken we terug richting België. Ik zou zeggen laat jullie allemaal nog eens goed gaan in de reacties! Liefdesverklaringen, lieve woorden, bedenkingen,… Laat alles hieronder los!! Hoe meer, hoe liever ;-)

Zoen, Onnies en Susters

1. Kristel VH:
    2 augustus 2015
    he Hilk en co

Tis er eindelijk eens van gekomen. Fijn dat je het daar weer naar je zin hebt en dat je daar zoveel meemaakt! jaloers!!! hier eerste training al achter de rug ( was dik ok) en de teambuilding. Jammer dat je er niet bij was, maar ik zou ook weten wat kiezen! alles amuseer je daar nog, het begint te korten he!

Groetjes x
  2. Christine:
    3 augustus 2015
    Hallo Ria, Nicole en onnies en susters,
    k Ben echt gezond jaloers en vol bewondering voor julie!
    Hier gaat alles z n gewone gangetje. Geniet ginder nog maar van het land en hun bewoners. Ben benieuwd naar alle verhalen!
  3. Mieke:
    3 augustus 2015
    Oppassen voor de wilde dieren want die zien in jullie een lekkere, blanke, goedgevulde (na al dat eten) hap en dan nog in een ander kleurtje ;-)
    Wat een ervaringen hebben jullie. Maar toch bekruipt mij de indruk dat ze ginds al goed weten hoe ze toeristen moeten inpakken : verkoopgericht. Ik kan ze geen ongelijk geven natuurlijk. Hoe meer inkomen, hoe beter voor de gemeenschap (daar ga ik toch van uit). Jullie weten nu ook wat jullie kunnen geven bij crea: kaarsen maken, dansen, Swalilies aanleren, manden vlechten. Baasrode zal niet weten wat daar allemaal gebeurt, ook Opstal en St.-Gillis zullen er kunnen van meesnoepen.
    Dat jullie geld op is geeft niet. Je krijgt hier wel tijd om de geldbeugel terug op te vullen. Je komt beter terug met een lege geldbeugel en een hoop ervaring dan andersom. Die ervaringen kunnen ze jullie toch niet afpakken aan de douane. Geniet nu maar van het Krugerpark met alle dieren en dan beginnen wij af te tellen naar jullie weerzien. 't Is zo snel voorbij precies. Maanden voorbereiding en dan ......floep en het is voorbij.
    GENIETENGENIETENGENIETEN en tot een volgend blogje.
  4. Pili:
    Beste Onnies en Susters,

Leek ons een heel fijne ervaring daar in Swaziland!! Jaloers hoor!! Nu Krugerpark, nog meer jaloers!! Hopelijk zien jullie de big five. Het zijn alvast geweldige herinneringen die jullie nooit meer zullen vergeten. Hier zijn de voorbereidingen van Vemmekesspoeling alvast gestart, flyers bussen, enz.. Allé, geniet er daar nog van en geniet nog een beetje want het avontuur loopt al bijna ten einde! We kijken vol verwachting uit naar foto's en verhalen. Gegroet, Pili & Veerle
  5. Tante Els:
    4 augustus 2015
    Hey, ons Hilde heeft denk ik de afgelopen 3 weken heel wat grenzen verlegd. Chapeau, trouwens aan iedereen! Het zou niks voor mij zijn, al dat avontuur en 3 weken met dezelfde mensen leven. Ik zou me al na een week ergeren en me wat afzonderen. Hier niks speciaals. Ik heb een weekje verlof met de kids. Gisteren naar de Nekker geweest met de buurvrouw en kids. Eva mocht niet binnen want ze had haar ID nt mee:-(. Ze heeft het nt aan haar hart laten komen en ondertussen een cinematje met drankje en ijsje meegepikt. Het was hier heel warm en ook de komende dagen wordt het heerlijk weer. Dat zullen jullie wel merken als jullie landen. Deze nacht 3u wakker gelegen door het ene onweer na het andere. Nu wat gaan shoppen want er komt bezoek deze avond. Hannah is in het OCMW vakantiewerk aan het doen. Grtjes van iedereen en een veilige terugreis xxx
  6. Kamiel:
    4 augustus 2015
    Hey allemaal. ''tIs weer voorbij...'' niet die mooie zomer maar dat fantastisch mooi avontuur. Een avontuur zal het zeker geweest zijn voor de ''nakomelingen'' (Ann, Hilde, ea). In groep hebben jullie heel mooi werk geleverd en nu moeten jullie nog genieten, genieten, zo veel mogelijk genieten in het verre Swaziland. Groeten uit Baasrode.
  7. Annelies:
    4 augustus 2015
    Gho, gho, dat klinkt allemaal fantastisch! Een mooie beloning voor het vele werk.
    De komende weken zullen jullie nog veel mogen vertellen en vertellen, foto's tonen .... We kijken er al naar uit.
    Geniet er nog van en een veilige terugreis!