Dag 36: eerste dagje Krugerpark

30 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo, hier ben ik weer even!

Sorry voor het lange wachten op dit bericht! Maar de terugkomst was echt druk! Maar bij deze de laatste stukjes:

Whoop whoop, het valiesje voor het vertrek staat klaar, alsook de tas om naar het krugerpark te gaan. Het laatste stukje van het Afrika-avontuur zou nu starten!

Om 7 uur stond ik op, we zouden rond 8 uur vertrekken richting Kruger. De plannen waren al een beetje gewijzigd. Daniël zou toch niet meegaan er was nog teveel werk in het bos en hij wou de mannen niet alleen laten. (dan wordt er niet goed gewerkt) Jaden, de zoon van een goede vriendin van Annemarie zou meegaan.

Om 7 uur ging dus de wekker, maar er was nog niet veel leven in de lodge. Annemarie had zich verslapen. Om  half 8 kwam ze uit haar bed en dan begon de dag pas echt. Ontbijten en dan al het materiaal klaarnemen dat we zouden meenemen.  En het was heel wat hoor! Boekjes met dieren in, plannetjes van het park, verrekijkers,  hoedje, tenten, matrassen, lakens, eten, vuurtje, bestek, borden, kookmateriaal,… Noem maar op! Het was heel wat hoor!  Om 9u45 zouden we Jaden oppikken. Wanneer al het materiaal klaar stond was het wachten op de bosmannen. Ze waren de auto aan het wassen. Wanneer ze klaar waren werd de auto ingeladen en konden we vertrekken. Op naar een nieuw avontuur.

Om 9u45 stonden we op de plaats waar we Jaden zouden oppikken, maar hij stond er nog niet! Vijf minuutjes wachten, al zijn materiaal in de auto leggen en dan hup naar Kruger. Sjonge er was direct een beetje meer leven in de auto! Jaden is een echt viswijf!

Het was een uurtje rijden toen we de poort van het park binnenreden. Geen idee wat me te wachten stond. Nog eens naar toilet en dan waren we er echt klaar voor. Eens door de poort stopte Annemarie al direct. Ik kreeg een lijstje met allemaal dieren op. Daar moest ik op aanduiden welke dieren we zagen. Zo zouden we een beetje een overzicht hebben. En dan waren we echt weg.

In het Krugerpark leven de wilde dieren gewoon in de natuur. Er zijn wegen gemaakt waar je met de auto moet op rijden en dan moet je terwijl rondkijken of je dieren ziet. We gingen op zoek en al snel zagen we een groepje impala’s. Tof hoor, zo tussen de dieren rijden! Het is wel zo dat je in het Kruger nooit weet wat je te zien gaat krijgen! Voor het zelfde geld zie je niets! Het is dus een beetje een avontuur. En ons avontuur was de zoektocht naar de big five. Daar gaat iedereen natuurlijk voor! De buffel, de neushoorn, de olifant, het luipaard en de leeuwen. Maar de kans dat je ze allemaal te zien krijgt is wel redelijk klein. Maar kom, het doel was er en dat wilden we bereiken.

Weg in, weg uit, zandweg in, zandweg uit,… En maar dieren spotten. Om 16 uur was ons lijstje al redelijk lang:
- chacma baboon
- eekhoorn
- wrattenzwijn
- waterbok
- wildebeest

Jaja, je ziet het goed! Op één dag hebben we al vier dieren van de big five gezien! Het zag er dus goed uit! En of we ze hadden gezien! De neushoorns lagen gewoon op een wegje en we konden ze vanop een meter zien. De leeuwen lagen eerst te slapen aan de kant van de weg en kwamen toen gewoon op de weg gelopen en gingen aan de andere kant weer liggen. Jonge op nog geen 5 meter! Dat was wel wat! De dieren zijn natuurlijk ook echt onvoorspelbaar. En er stonden heel wat mensen naar deze leeuwen te kijken! De leeuwen lieten trouwens zelfs eens zien hoe ze kindjes maken. Ze vonden het niet erg dat er veel volk zat te kijken ;)

De meeste dieren kan je van heel dichtbij bekijken! Ze lopen soms over de weg, of langs de weg. Echt heel mooi om te zien. Je ziet dat ze gewoon zijn aan de vele auto’s. Het is altijd goed kijken, maar op sommige plaatsen staan al veel auto’s stil, dan weet je dat er een leeuw of een luipaard zit. Echt tof.

Om 16 uur waren we aan het kamp Satara. Daar zouden we onze tenten opzetten en de nacht doorbrengen. Om 18 uur sluiten de poorten en kan je er niet meer in of uit. Je moet dus zien dat je op tijd binnen bent. Wanneer onze tenten opstonden vertrokken we nog even naar een dam, waar heel wat dieren komen om te drinken. Maar veel was er niet te zien. Wel een mooie zonsondergang. Dan maar terug naar het kamp om de nacht tussen de dieren door te brengen.

Maar eerst eten. We zouden braaien. We moesten er van profiteren, want in België zal het gene waar zijn! We staken het vuur aan en dronken een aperitiefje. Champignons, kipfiletje, patatjes in de schil,… Hmmm heerlijk om de eerste dag in het park zo af te sluiten! Ik moet toegeven, ik heb die nacht in het tentje heel goed geslapen! Het was lekker warm, een goed matrasje,…  Maar goed, ook, want het was de dag nadien vroeg dag!

Zoen,
Hilke