Dag 10: Klasjesdag!

27 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dag lieve mensen allemaal!

Alweer een dagje in het klasje! =)
Deze morgen liep de wekker een kwartiertje later af. Vandaag zou Lucky (de agent die mij de eerste dag kwam oppikken) met mij meegaan naar het schooltje in Masoyi. Hij zou mij om 7 uur komen halen, maar Annemarie zei al snel, dat als Lucky zegt 7 uur, dat het al snel half 8 zal worden. Een beetje zoals ons tante Els, die komt ook nooit op tijd :D
Na het ontbijt zette Annemarie mij dus een beetje aan het werk. Ze is nog steeds bezig met al dat papierwerk! Er lijkt maar een einde aan te komen! Maar morgen moet alles binnen, dus het wordt tijd dat het allemaal klaar is!
Ik kon haar helpen met een lijst te maken. Dit over de rapporten van de kindjes uit het project. Elk jaar krijgt het project een kopie van de rapporten en daar moest ik dus een lijst van maken. Heel wat dingen moesten hierop staan:
- De naam van de kinderen
- De school waar ze zitten
- De graad (hier werken ze met graden ipv leerjaren. Raar symsteem!)
- De punten voor wiskunde
- De punten voor Engels
- Het totaal
- Geslaagd of niet.
Dat waren alle dingen die ik uit de rapporten moest halen en in de lijst schrijven!
Het was een werkje ;) bijna 50 rapporten. Maar het was wel fijn om eens te zien hoe de puntenverdeling hier zit en hoe de kinderen scoren. Mijn conclusie: het puntensymsteem trekt hier op niets! Kinderen die maar 20 % hebben kunnen zelfs slagen! Anderen die bijna 70% halen, zijn niet geslaagd! Heel raar allemaal!
De kinderen hoeven dus niet noodzakelijk goede punten te halen! Echt vreemd vind ik dat! En helemaal anders dan bij ons! Om half 8 was de lijst klaar! Net op tijd want mijn papieren waren nog niet weg of Lucky was daar.

Lucky kwam binnen, zei goeiedag en liep dan door naar de keuken om zich een boterham te maken. Dat is je thuisvoelen zou ik zeggen!
Na wat instructies van Annemarie vertrokken we richting het schooltje. Het was zoals steeds een lange rit met een aantal praatjes :) Lucky vroeg mij naar de diamantendiefstal op Zaventem! Om een of andere reden wist ik dat er inderdaad onlangs op Zaventem en diefstal is gebeurd, maar geen idee waar ik dat heb gelezen. Ik kon hem er dan ook niet veel meer over vertellen. En ik heb al helemaal geen idee hoe hij dat wist! Maar je ziet, zelfs het Vlaamse nieuws komt helemaal tot in Zuid-Afrika! =)

Om 8u40 waren we in het schooltje. De juf nam net de symbooltjes van het magneetbord. Ik heb haar dus net als gisteren laten doen.
Ze herhaalde samen met de kinderen de symbooltjes. De kinderen beginnen ze echt heel goed te kennen (zelfs beter dan hun juf) Nadien nam ze haar stok en overloopte ze de affiches aan de muur nog eens (kleuren) Dit verliep echt heel moeizaam en ze maakte zich altijd boos als de kleuters het niet wisten!
Ze rok dit ook heeeel lang, tot vervelens toe! En keek steeds op haar horloge of het nog geen tijd was! Om kwart over 9 gingen de kindjes naar toilet en begonnen ze te eten en te drinken. En om 10 uur werd ineens de blauwe bal teruggetoverd! Ze had hem terug bij! :) Ze speelde nog eens met de kindjes chinese voetbal! Joepie, ze heeft dus iets bijgeleerd!! Nadien was het weer hetzelfde als anders... Jump, jump,... En "This is the way we brush our teeth..." En dan was de juf weer verdwenen! Ik heb dan samen met de kindjes de symbooltjes nog eens kort herhaald en hun er allemaal een gegeven. Dit mochten ze deze keer met vingerverf beschilderen. En dat vonden ze heel fijn! Verf kenden ze nog niet en ze keken echt heel verwonderd naar hun vinger die vol verf hing. De werkjes waren goed gedaan hoor, voor zo een eerste keer met verf te werken! Ga er morgen foto's van maken, want fototoestel was plat :(
Nadien werden de handjes weer gewassen (& de grond gepoetst, want ook daar hing verf) en dan mochten de kindjes weer spelen. En ze vinden niets leuker dan samen met de juf te spelen. Alle kindjes rond mij en maar rijden met de auto's en spelen met de poppen! Heel lief! Ze komen ook meer en meer knuffelen. Je ziet dat ik het vertrouwen van elk kindje gewonnen heb!
Nadien was het opruimtijd en tijd voor het eten.
Na het eten kwamen alle kindjes weer bij mij zitten en hebben ze gewoon zo de hele tijd bij mij gezeten en waren ze aan het vertellen (heel jammer dat ik niet versta wat ze allemaal zeggen)
Om half 1 was de mama daar om de kindjes te komen halen en de kindjes kwamen aan mijn broek trekken en wezen naar hun werkje. Ze wouden het aan hun mama laten zien. Echt zo fijn om te zien!

Ik veegde de klas nog eens en ging toen weer mijn tijd doorbrengen in the office. Om 15 uur zou het daar vergadering zijn en zou iedereen naar daar komen, ik hoefde er dus niet lang alleen te zitten. Maar om 15 uur was er nog niemand! Om 15u30 kwamen de eerste mensen toe en een tiental minuutjes later was Annemarie er. Ik bleef in the office terwijl de mensen daar vergaderden. Ik zette mij buiten, want het was heel mooi weer! En plots zaten er 6 kindjes rond mij. Kindjes die niet naar het klasje komen. Ze bleven daar gewoon zitten en keken rond. Ik heb hen dan allemaal een zakje chips gegeven en dat vonden ze heel fijn! Dankie, dankie!

Om 16u30 was de vergadering gedaan en reden we naar huis :)
Dat ik nu dus net gedaan heb met skypen en het blog aanvul!
Vandaag zijn het restjes om te eten.  En het zal vroeg slapen zijn, want morgen is het vroeger dag! We gaan vroeg naar het schooltje.
Morgen geef ik de hele dag les. Er komt nog een andere juf kijken (die waarschijnlijk de huidige juf zal vervangen) Volgende week moeten ze beiden tonen wat ze hebben geleerd en wordt er bekeken wat het best is voor de kindjes. Ik ben eens benieuwd.

Tot morgen allemaal!
En nogmaals heel fijn om al jullie reacties te lezen! Het doet heel veel deugd!
Waaw Mieke Roose, super tof om jou reacties te lezen! Een turnjuf kunnen ze hier wel gebruiken ;)
Zoen,
Hilke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anneke:
    27 februari 2013
    hey Hilke, fijn alles te lezen! ik hoop dat de kleuters een fijne tijd in je klasje hebben! Deze week leerden we in ons klasje over "afval" en ook wij leerden creatief zijn met dingen die we anders weggooien: we maakten werpspelen en leuk speelgoed. zoals juf Mieke zegt: papier en lijm, wat verf en creativiteit en ge komt al een heel eind :)
    knuf!
  2. Papa en mama:
    27 februari 2013
    Ook wij vinden het fijn dat er zoveel mensen haar avontuur volgen en staan echt versteld wat ze allemaal al beleefd heeft. Spannend....en uitkijken naar morgen x
  3. Mieke:
    27 februari 2013
    Nacht Hilke ;-), jaja want het is al 24.15u en eigenlijk hoog tijd om te slapen. Toftoftof zoals je die juf aanpakt. VOORTDOEN ZO !! Ik ben echt fier op jou.
    Gelukkig is de bal terecht maar voorzie er maar enkele extra want ik heb een stil vermoeden dat die bal terug verdwijnt nadat jij terug naar België komt. Leer ze misschien hoe ze er zelf eentje kunnen maken (oude nylonkousen zijn ook zeer dankbaar materiaal maar ik weet niet of je dat daar hebt). En met ballonnen die je steeds weer over elkaar trekt kan je ook leuke balletjes maken. Het eerste ballonnetje wel vullen met zand.
    Het kriebelt hier om jou te komen helpen. Ik zou vertrekken met dozen knutselmateriaal en wegwerpgerief om de kindjes spelletjes te leren maken die ze later zelfstandig kunnen spelen. En een supergroot UNO-spel zodat ze de kleuren leren en de getallenbeelden. Je ziet het hé, nog verbeelding genoeg .
    Stuur maar wat zon mee met je blog. Dat zouden we hier in België goed kunnen gebruiken zodat al die ziektekiemen eens verdwijnen. Wij snakken naar wat zon (en het mag gerust VEEEEEEEEEEEEL zijn ;-) ).
    Kan je ginds enig nieuws volgen via computer of zo? Of heb je dat daar niet? En welk fruit eten ze daar vooral? Uit jouw menu kan ik opmaken dat er zeer veel kip gegeeten wordt. En vis? Ik kan me geen voorstelling maken van wat ze daar zoal eten. Laat het eens weten a.u.b.
    Nu kruip ik echt in mijn bed want morgenvroeg komt Pieter mij nog wat besmetten ;-) en Elise komt 's middags eten.
    Nog één vraagje : heb je al voorbereidende basketoefeningen gegeven? Als trainster zal je dat wel lukken.
    Slaapwel en tot de volgende
  4. Peelman Els:
    Hey Hilke
  5. Peelman Els:
    Hey Hilke,
    Ik heb al elke dag met heel veel belangstelling je blog gevolgd en droom elke keer een beetje weg naar Afrika.Je lijkt het daar echt wel naar je zin te hebben en het verwondert me dan ook niet dat je al die kinderhartjes al verovert hebt. Het zien er echte schatjes uit. Oma Blondine komt straks naar huis en het gaat echt wel goed met haar. Onze rob is al zijn zoenen aan het opsparen tegen dat je terug thuis komt. Geniet maar van je avontuur en tot later. Dikke kus van ons allemaal
  6. Gaby:
    he hilke,

echt leuk om je zo een beetje te kunnen volgen,jaja,afrika,totaal anders he dan hier bij ons!
    fijn te horen en te zien dat de kindjes blij zijn en genieten van je warme knuffels en het bezig zijn met hen,heel mooi hilke,je doet dat daar geweldig,lieve groetjes xxx