Dag 9: Een nieuw dagje in het klasje

26 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dankjewel allemaal voor de hele fijne reacties! Ik vind het echt heel fijn dat zoveel mensen mijn blog volgen! Danku danku danku!
Ik vind het ook heel fijn om zo een beetje meer te horen over het regenachtige Belgenlandje ;)

Net als gisteren liep het wekertje alweer af om 6 uur. En in tegenstelling tot gisteren lag er deze keer op de weg naar het schooltje geen lijk om de baan. Dat is dan ook iets dat niet alle dagen gebeurd! Zelfs eigenlijk heel uitzonderlijk gebeurd. Als hier een ongeval gebeurd ik is de kans dat er een dode bij is heel klein. De ongelukken gebeuren hier meestal met vrachtwagens die de stijle bergen niet opkunnen. Of door de vele putten in de weg.

Om 7u15 waren we in het klasje en de juf was er nog niet. De termieten daarentegen waren al heel talrijk aanwezig in het toilet! Bah! De verzorgster heeft alles mooi opgekuisd, want zo naar toilet gaan is maar niets. Heb dan altijd het gevoel dat er iemand zit te kijken (haha, stom e)
Om 7u30 kwam de juf aan in het klasje. Ze zette haar spullen aan de kant, nam een matras en legde zich erop in het keukentje! Ze was moe zei ze en hupla, ze deed haar ogen toe. Je moet maar durven denk ik dan...
Na een kwartiertje kwam ze van de matras, ze ging aan de tafel zitten en begon een tijdschrift te lezen. Het is echt niet te doen :D en ik maar vegen en de bankjes mooi zetten.

Om 8u30 waren er 6 kindjes in het klasje, eentje meer dan gisteren! Joepie!
De juf zei dat zij wel les zou geven... Ik liet haar dus maar doen, in de hoop dat ze toch al iets geleerd zou hebben van gisteren. Maar niets was minder waar! Ze zat weer gewoon op haar stoel en begon zo te praten. De kindjes kregen weer een blaadje papier en moesten er rondjes op tekenen. Dat deden ze. De juf bleef gewoon op haar plaats zitten. Er zei een kindje dat het klaar was, het ging naar de juf, de juf keek op haar horloge en zei dan dat het kind nog een beetje moest verder doen. Wel een kwartier aan een stuk moesten ze rondjes tekenen op een half blaadje papier. Er werd niet gekeken naar de pengreep, of het wel rondjes waren, niets! Dat ik gisteren eerst op een groot motorische manier de kleuters liet kennismaken met wat ze op papier zouden tekenen, was ze precies al vergeten.

Na een kwartier moesten de kinderen hun blaadje dan afgeven en kregen ze een nieuw. Daarop tekende de juf, net als vorige week, een appelsien die de kinderen dan moesten inkleuren. Ook dit voor meer dan een kwartier! Klaar of niet, de kinderen moesten verder doen.

Dan was het tijd om naar toilet te gaan. Ale, toilet, buiten tegen een boom. Ook al had ik haar gezegd dat de kindjes echt wel naar toilet moeten gaan en dat ze moet meegaan om hun te helpen, ook dit werd niet gedaan!
Dan maar eten en drinken. En dat kon de juf ook goed ;) Bijna 40 minuten werd er gegeten en gedronken en nadien, wanneer het tijd was om weer te starten met de les, ging de juf naar buiten met haar GSM.
Op dat moment was het voor mij even teveel en heb ik het overgenomen.

Ik herhaalde samen met de kindjes de symbooltjes die ze gisteren leerden en ze kregen allemaal een A4-blad met een symbool op. Dat mochten ze bekleven met stukjes gekleurd papier. Het gekleurde papier moesten ze natuurlijk eerst zelf scheuren. Ik deed eens voor wat de bedoeling was en verdeelde toen het materiaal. Ik nam vooral de kleinste kindjes onder mijn hoede om hen te helpen. Maar ze deden het echt super goed! En wanneer ik dan mijn duim in de lucht stak of klapte waren ze hard aan het lachen, of ze klapten mee! Zo lief!
Het heeft wat tijd in beslag genomen, maar elk kind heeft wel heel hard zijn best gedaan om goed te scheuren en te kleven! De kindjes leren echt snel bij!
En het resultaat mag gezien worden, vind ik! (zie foto's) De werkjes krijgen morgen een plaatsje aan de muur :)

Nadien legde ik de speelmat weer op de grond, terwijl waren de kinderen allemaal bezig rond het magneetbord. Het oudste jongetje was precies de meester en ze waren zo de Engelse woorden aan het herhalen. Echt heel grappig! Heb het gefilmd!
Wanneer ik alles had klaargelegd mochten de kindjes spelen met de auto's en de poppen. Ze vonden het heel fijn dat er weer iets nieuws was! De poppen hebben in en op de auto's gezeten en zijn zelfs vervoerd door de treinen.
Het speelgoed werd ook goed opgeruimd wanneer het tijd was om te eten.
Wat mij wel opviel was dat de mouse bal die ik gisteren heb gebruikt om chinese voetbal te spelen, er niet meer is!
Annemarie zei dat die waarschijnlijk gestolen is en dat ze hem hebben verkocht! Echt erg vind ik dat! Je komt naar hier om de mensen te helpen, om hen te leren wat ze moeten doen. Je geeft hen nieuwe materialen en ze nemen het mee naar huis om te verkopen. Vanaf nu gaat dus alles mee naar het kantoortje. (daar zijn wel 3 sloten op de deur, zodat er niets kan gestolen worden.)
Jammer vind ik dat...

Na het eten was het weer een beetje platte rust, maar dat vinden de kindjes niet zo leuk. Er is dan ook niemand die op de matras gaat liggen.
In de klas staat een klein bureautje met twee stoeltjes. Daar zat ik de eerste dagen aan om te observeren. De kinderen vonden het heel fijn om op de stoeltjes te klauteren en zo naast mij te komen zitten. Ze zaten wel met 3 op zo een stoeltje en dan vonden ze het leuk om aan mijn arm te komen en dan hard te lachen.
Op het tafeltje lag een gekleurd papiertje, ik nam het en blies het weg, de kinderen sprongen weg om het te nemen. Ze kwamen het mij terug geven en ik deed het opniew. De kinderen lachten zich een breuk, maar liepen wel allemaal in het rond om als eerste het papiertje op te rapen.
Daarna werd het weer even rustig en zat iedereen op of rond het bureautje. Er zat een jongetje op mijn schoot en dat viel gewoon in slaap tegen mij! :)

Om 13u45 kwam en moeder de kinderen halen en vroeg er een kindje iets aan mij, de juf vertaalde: "Michel vraagt of je hier nog blijft, want hij wil heel graag bij jou blijven, omdat het hier zo leuk is" Oh dat was echt zo lief! Maar hij moest wel mee met de mama hoor :)
Het jongetje dat op mijn schoot in slaap was gevallen kwam me een knuffel geven en zwaaide tot hij uit het zicht was! Zo schattig!
Wanneer de kindjes zo blij naar huis gaan, geeft dat echt voldoening, en weet ik weer even waarom ik dit allemaal doe! Ik kijk al uit naar morgen! Dan geef ik weer een hele dag les!

Nu is Annemarie aan het koken, macaroni :) rond half 8 zullen we eten. En dan zal het weer vroeg in ons bed kruipen zijn, want ik ben wel moe!

Tot morgen,
zoen,
Hilke

1. Florian:
    hey hilke,
    niet teveel last van de insecten daar? nog geen gigantische spinnen enzo tegengekomen? trekt is ne foto voor mij van een gigantisch insect daar? :p
  2. Kristel VH:
    26 februari 2013
    Ou Hilke seg, zo leuk allemaal!! En die kindjes, wat een dotjes!! Zo leuk!

Ja, dat ze zo zaken stelen om dan te verkopen, dat is natuurlijk niet leuk... Maar ja, ik denk dan, dat dat ook gewoon de mentaliteit is en mss vaak ook gewoon 'overleven'...

Je doet dat daar goe meid!!

Kus X
  3. Mieke:
    Dag Hilke,

Ik geniet steeds weer van je leuke blog en kijk er naar uit om hem te lezen. Hier is de rust weergekeerd. Alle zieke en gezonde kleinkindjes zijn naar huis en liggen waarschijnlijk al in bed. Mijn huisje ziet er min of meer weer proper uit. Morgen krijg ik echter 3 kindjes over de vloer, dus......zal weinig opgebracht hebben.
    Ik zie dat je echt wel de touwtjes in handen neemt en voorbij de juf durft gaan : DOEN !!!!!!! Daar hebben jij en de kindjes het meest genot van. Daar doe je het tenslotte voor.
    Dat die bal verdwenen is wil waarschijnlijk zeggen dat er daar zeer veel armoede is. Desnoods maak je er eentje van krantenpapier, als je er daar aangeraakt natuurlijk. Maar ik veronderstel dat er toch kranten zijn. En met een pot behangerslijm kan je er een hele hoop maken (eentje voor elke kleuter misschien). Kwestie van de boel hard aan te persen en goed te laten drogen. Of met een paar oude kousen, gevuld met papier, kan je ook vooruit. Ik wou dat ik daar was om je te helpen. Dan kon ik gymles geven aan die kleintjes ;-)
    Slaapwel en tot de volgende