Dag 11: Donderdag

28 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Nog snel even posten, want het gaat hier onweren …

Het dagje zit er alweer op! De tijd vlieg hier enorm!

Vandaag liep de wekker een beetje vroeger af (5u45) Dit om een warme douche te nemen om de dag goed te starten. Zalig!
Na het ontbijt was het al tijd om te vertrekken richting het klasje. Om 7u15 waren we er al! Annemarie zette me op de straat af, zodat ik nog een stukje te voet moest. Dit omdat de weg echt heel slecht ligt! Het was niet ver meer, maar de weg was inderdaad in heeeeel slechte staat! Er kan geen enkele auto meer door. Maar te voet zijn we er dus wel geraakt!

In het kantoortje nam ik al het materiaal dat ik nodig had en nadien zette ik alles in het klasje klaar. Nu was er nog tijd genoeg om hun gemaakte werkjes op te hangen in de klas. Ik hing alles met plakband omhoog aan de muur. Maar algauw vielen de werkjes gewoon weer naar beneden. Geen goede plakband dus! Dat wordt op zoek gaan naar een andere oplossing J Denk dat het leuk zou zijn als er haakjes in de muur zouden komen, zodat de werkjes daaraan kunnen hangen. (net zoals in de meeste klassen bij ons)

Dan hangen alle werkjes mooi omhoog en kan op het einde van de maand alles makkelijk mee naar huis. Dat is iets waar we dit weekend nog eens kunnen over brainstormen.

Om half 9 waren alle kindjes daar en konden we beginnen met de les. De juf had als opdracht om vandaag goed te observeren en een aantal zaken te vertalen.

De dag startte ik met een liedje: “Goodmorning, goodmorning, goodmorning to you, goodmorning, goodmorning, goodmorning to you. Are day is beginning, there’s so much to do. So goodmorning, goodmorning, goodmorning to you.” Dit is het liedje dat de kindjes vanaf nu elke morgen zullen horen en mogen meezingen.
Nadien herhaalden we de symbooltjes. De kleuters kennen ze echt al goed! Nadien nam ik letterkaartjes. Vandaag zou ik de kleuters tot 4 leren tellen in het Engels. Ik legde kaartjes op de grond met daarop 1, 2, 3. Ik telde luidop mee en toonde het juiste aantal op mijn vingers. De kinderen deden goed mee! Ze telden ook op hun vingers mee. Nadien nam ik symbooltjes van het bord en legde bij elk kaartje evenveel symbooltjes als het aantal dat erop stond. De kleuters telden steeds mee “one, two, tree”. Nadien legde ik de symbooltjes weer allemaal op een rij en ik liet kleuters naar voor komen die het juiste aantal symbooltjes bij de cijferkaartjes mochten leggen. Dit lukte al goed! De kinderen die niet naar voor kwamen telden mee op hun vingers. Ik zette ook eens kleuters op een rij en we telden hen dan: “One, two, tree, four”.  Ze deden heel goed mee!

Na het tellen kregen de kaartjes een plaatsje aan ons magneetbord en werd het juiste aantal symbooltjes er boven gehangen.

Na het tellen gingen we rechtstaan en maakten al onze spieren los. Onze voeten, onze benen, onze armen, onze handen, onze vingers, ons hele lijf. We zouden vandaag de rook uit de schoorstenen schrijven. Maar dit deden we eerst grootmotorisch. We stapten de golven op een krijtlijn op de grond. Nadien maakten we golven met onze armen en daarna alleen met onze vinger. De kleuters vonden het heel leuk! Dan toonde ik op een blaadje wat de bedoeling was en deelde ik de blaadjes en potloden uit. De kleuters gingen allemaal actief aan de slag en deden stuk voor stuk hun best om dit goed te doen. Het was nog heel moeilijk, maar zo hebben ze toch weer eens een potlood in hun handen gehad en hun fijne motoriek geoefend. Ik corrigeerde een aantal kleuters op hun pengreep, zodat ze toch leren hoe ze hun potlood juist moeten vasthouden.

Na het schrijven haalde ik hun blaadjes op en ze stopten hun potloodjes terug in het potje. Dan liet ik de kleuters in een trein staan om naar toilet te gaan “tsjoeketsjoeke” reed ons treintje van 7 kindjes naar toilet. De juf volgde en ik hielp de kleuters waar nodig. Wanneer iedereen naar toilet was geweest gingen we weer in een trein staan en reed hij weer naar ons klasje. De kinderen mochten hun boekentas nemen en ik haalde er hun koek en drankje uit. Ze gingen op het bankje zitten en begonnen te smullen.

Om 10 uur startte ik weer. Ik liet de kindjes weer op het bankje zitten. Ik zou hen het liedje “hoofd, schouders, knie en teen” leren.  J Het liedje hoefden ze niet echt te kennen, het was vooral zodat ze zouden kennismaken met een aantal lichaamsdelen in het Engels.

Ik duidde het lichaamsdeel bij mij aan en benoemde het en algauw volgden de kinderen mijn voorbeeld. Ik bleef het maar herhalen tot de kleuters de lichaamsdelen goed konden benoemen. Nadien nam ik er prentjes bij van die lichaamsdelen. Ik toonde ze aan de kleuters en benoemde ze. We deden dit zo een aantal keer. Dan liet ik ze rechtstaan en herhaalden we de lichaamsdelen zo nog een keer. Het lichaamsdeel werd steeds in het Engels verwoord en het werd tegelijkertijd aangeduid. Ik deed het steeds een beetje sneller en dat vonden de kleuters heel grappig!

Wanneer het zo snel ging dat de kinderen niet meer konden volgen mochten ze weer gaan zitten. We zouden nu een kindje tekenen. We kenden de lichaamsdelen nu toch al een beetje. Ik deed het eens voor op het magneetbord. Nadien kregen de kleuters een blaadje en een stift en mochten ze het zelf proberen. Er zitten nog twee hele kleine kindjes in het klasje, maar ik laat hen steeds meedoen. Ze kriebelen dan wat op het blaadje, maar zo wordt hun fijne motoriek toch een beetje geoefend. Het oudste jongetje (het ventje van het filmpje) deed dit wel goed! Hij zei: “head” en dan tekende hij het hoofd. Dan zei hij “ears” en dan tekende hij twee oren aan zijn hoofd. “eyes” en hij tekende de ogen,…  Ik deed dit in het voorbeeld en hij deed mij dus perfect na. Het resultaat was een kopvoeter.  Goed gedaan hoor! Hij tekende zijn blad er vol mee! En hoe langer hij aan het werk was, hoe meer details de kopvoeter kreeg! Hij kreeg wenkbrauwen, haar, armen met vingers,… En dit zonder dat ik iets moest zeggen! J Knap vind ik dat!

Vorige week zondag had ik een boekje gekocht over een aapje dat vertelt over de gevoelens. Dit nam ik erbij en ik vertelde het aan de kleuters. Ze moesten lachen met de prentjes  van het aapje!

Er werd steeds een ander gevoel beschreven op elke pagina van het verhaal. De kleuters moesten het gevoel uitbeelden. HILARISCH! Ze leefden zich echt in!

Na het verhaaltje was het tijd om te spelen. Ik zette het materiaal klaar een de kinderen gingen aan de slag. J

Nadien werd er opgeruimd en voor het eten zaten de kleuters nog even in de kring. En de kleuters gingen direct weer naar het magneetbord en de symbooltjes. Net als vorige keer nam Michel het voortouw en liet de kleuters de symbooltjes herhalen J Te grappig! Heb er een nieuw filmpje van gemaakt.

Etenstijd! Milipap en bonen in tomatensaus!

Na het eten kregen de kleuters een koekje van mij. Ik legde de matras op de grond en ging er samen met de kleuters opzitten. Na een tiental minuutjes mochten ze terug een beetje spelen (45 minuten platte rust is een beetje te lang!) Ik nam de kleuters nog eens mee naar toilet en nadien bleven we buiten om te spelen! Het is echt heeeel goed weer! (35 graden) Lopen, springen, sluipen,… De kleuters vonden het geweldig! En ik amuseerde mij ook hoor! En zweten!!

Even uitrusten in het gras en dan weer verder doen! Wel 45 minuten aan een stuk! Sjonge jonge! En dan was de mama daar om de kindjes te komen halen! Ze kwamen mij allemaal nog een knuffel geven en zeiden dan heel lief “bye bye!”

Zo het schooldagje zat erop! En het was zo fijn! Ik heb er van genoten en ik denk de kleuters ook ;) en ze hebben toch weer wat bijgeleerd! Morgen nog meer van dat! En dan hopen dat de juf ook veel heeft geleerd, want volgende week is het weer aan haar en wordt er geëvalueerd of ze mag blijven of niet…

In de namiddag zat ik weer een paar uur in het office! Tijd om mijn dagboekschrift aan te vullen J en had deze keer ook mijn laptop mee om nog een aantal dingen uit te typen (ook al dit tekstje voor het blog) en dan nog een beetje buiten zitten! Want het weer is echt zalig! (daar in België is het ook al 35° zeker? Haha!) Oh stout e!

Om 17u15 was Annemarie er J en we reden door naar Nelspruit. Daar gingen we in een pizzeria eten! Jammie! Heb een lasagne met kip gegeten! Het is eens iets anders… maar nu gaat het hier dus beginnen onweren… Het is al aan het bliksemen!

We gaan nog een film kijken en dan het bed in! Morgen het laatste dagje van de week

Zoen,
Hilke

1. Annelien:
    28 februari 2013
    Woaaaaaw zo leuke foto's en filmpje! :D ik vind het zo fantastisch hoe jij die kindjes daar zo veel bij leert en zo gelukkig maakt! Ik denk dat dat echt iets met een mens doet... al die gelukkige snoetjes! :) goed bezig, voorzichtig voor het onweer en maak er morgen weer een super gezellige dag van met je klasje! :) dikke kus en doet de kindjes daar de groetjes :D xxx liefs