Dag 11: Een dagje de tourist uithangen :-)

20 juli 2014 - Jerzens, Oostenrijk

Sanibonani!

We lezen hier op de site van het laatste nieuws dat er bij jullie nog onweer in de lucht hangt... Ik zou zeggen haal jullie regenspullen maar boven, terwijl wij hier genieten van de zon! Al zag het er deze morgen echt niet goed uit! Er hingen dikke wolken boven de lodge... En net op de dag dat we een tripje hadden gepland!

Wanneer we na een uitgebreid ontbijt met eitjes, broodjes,... vertrokken, klaarde het toch al een beetje op. Oef!
Onze auto zou vandaag de panoramaroute rijden. We konden eens echt de tourist uithangen! Hoera.

Rond half 10 zijn we vertrokken richting Sabie. Op het programma stonden een aantal tussenstops: waterval in Sabie, MacMac falls, graskop, God's window, de pothols en de drie rondavels. Aan elk van deze dingen stonden mensen die souvenirtjes verkopen.
De eerste stop was in Sabie. Daar werden de briefjes verstuurd die ik schreef voor de kampgangers. (Hannah, Eva, Ruth en broer ik hoop dat jullie ze op tijd krijgen!)
Een beetje buiten Sabie ligt een heel mooie waterval. Dat was de eerste stop! Klik, klik, klik... de eerste foto's werden genomen. Er zouden er nog bijna 100 volgen.
Nadien reden we verder richting graspop. Onderweg maakten we nog een tussenstop aan de MacMac falls. Dit zijn twee watervallen naast elkaar, maar uit de ene kwam maar een beetje water. Iets minder dus dan de vorige waterval.
We reden dan snel verder richting graskop. Het grappige daar is dat daar een Belgische chocolatier is. De pralines die ze daar verkopen wordt gemaakt van Callebaut chocolade. Grappig, want op het bord voor de shop staat dat ze er de beste chocolade van Zuid-Afrika verkopen. We konden niet anders dan er binnenstappen natuurlijk :-)
Nadien was het tijd om iets te eten. Dit deden we in een pannenkoekenhuisje. We konden kiezen tussen hartige pannenkoeken of zoete pannenkoeken. We kozen allemaal voor iets anders, zodat we van elkaar konden proeven. Op het menu stonden pannenkoeken met spinazie en feta, met vol-au-vent, mozarella en tomaat, butternut.
Toch even wennen aan de smaak, maar best lekker. Klik, klik, klik... En verder naar het volgende!
Nu reden we door naar God's window. Een heel mooi uitzichtpunt over het mooie landschap van Zuid-Afrika. Klik, klik, klik, nog meer foto's. De eerste souvenirtjes waren hier een feit.
Het volgende dat onze weg kruiste waren de Pothols. Dit is het punt waar de blijde rivier en de trieste rivier samenkomen. Er zijn in de stenen natuurlijke putten ontstaan. Dit vonden we allemaal de moeite! Heel mooi! En ook even een moment om te genieten van de zon. Klik, klik, klik, 5 uur later en op naar onze laatste stop: de drie natuurlijke rondavels. Hier maakten we tijd voor een echte fotoschoot."Ga zo rechtstaan, nu zo kijken, nu gaan zitten, nu een kusje gooien,..." Klik, klik, klik... Er kwamen nog veeeeeeeeel foto's bij. En dan was het tijd om de hele weg terug naar huis te rijden...

1,5 uur later waren we in Witrivier. Nog even de auto voltanken en een film huren.
Dat laatste was een hele klus. Want je kan hier duidelijk niet zomaar een dvd huren. Net de staadsveiligheid. Sjonge. Maar het is gelukt! Vanavond is het movienight.

Na de film duiken we allemaal ons bed in, want morgen is moeten we er weer vroeg uit om naar het schooltje te gaan. Ik ben al benieuwd hoe de kindjes gaan reageren op al de nieuwe spullen die we hebben gekocht. Spannend.

Slaapwel allemaal!
Dikke zoen Hilke & Ilona

1. Hildeke:
    20 juli 2014
    He Girls,
    ja, hier al een paar onweertjes achter de rug maar nog erg warm !
    Mooie fotootjes trouwens...is fijn om een dagje den echte toerist uit te hangen. Veel succes morgen en ben ook eens benieuwd hoe de kindjes zullen reageren.
    Ps. Is het mogelijk wat foto's op blog te zetten. Pietje is op kamp vertrokken ..
  2. Mieke:
    21 juli 2014
    Eindelijk, eindelijk, eindelijk tijd gevonden om te bloggen. Zoals ik kan lezen gaat het daar bij jullie schitterend. Zowel het schooltje bevoorraden als de toerist uithangen. Spijtig dat er geen foto's op de blog staan......dan kon ik nog wat meer meegenieten van al dat moois. Dat de kindjes hun ogen zullen uitkijken, dat zal wel zijn! Hopelijk kunnen ze er nog lang van genieten na jullie vertrek. Was er nog gerief van de vorige maal over, Hilke of was alles opnieuw verdwenen? In elk geval kunnen ze nu weer aan de slag met een hoop materiaal. Kerstmis en St.-Niklaas midden juli? Waarschijnlijk kennen ze daar St.-Niklaas niet (want van Spanje tot daar is wel een beetje ver met een stoomboot) en of ze Kerstmis vieren? Ik zou het niet weten. Welke godsdienst belijden ze daar? En welke kinderfeesten hebben ze? Kunnen jullie mij iets wijzer maken hieromtrent?
    Met vier is blijkbaar ook heel plezierig. Jullie kunnen elkaar aanvullen en elkaars pannenkoeken proeven ;-)
    Ik hoop dat het jullie vandaag lukt om blije kindersnoetjes te zien en ze veel te laten experimenteren met dat nieuwe materiaal. Hoe is het ondertussen met jullie baby van 7 maanden? Nog altijd aanwezig in de klas?
    Ben benieuwd naar het vervolg.