Dag 12: Een regendag :(

1 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Juf Mieke Roose, ik heb de indruk dat jullie de regen meesturen met mijn blog! Het was vandaag heel slecht weer hier! J Het nieuws kan ik hier een beetje volgen op de site van het laatste nieuws, dus af en toe ga ik daar wel eens piepen! Fruit wordt hier veel gegeten. De meeste mensen hebben een aantal fruitbomen in hun tuin staan: citroenen, passievruchten, mango’s, pompelmoes,…
Er wordt inderdaad heel veel kip gegeten. De meeste mensen hebben een aantal kippen rondlopen op hun ‘erf’.  Vis eten ze hier ook, maar minder dan kip. In het klasje hebben ze vorige week vis gegeten (dit uit een blik met tomatensaus). Voor de rest heb ik ze hier nog niet veel vis zien eten. Ze hebben hier ook steakrestaurants en pizzeria’s. Veel dingen zijn ook te vergelijken met België. Ik zal hier niet sterven van de honger!
Ik heb hier nog geen baskettraining gegeven. Hier is de sport, voetbal. Ik ben hier dan ook nog geen basketbal tegengekomen. Misschien toch eens naar op zoek gaan in de winkel!

Whoop whoop , vrijdag vandaag! En ook vandaag liep de wekker af om 6 uur.
Om half 7 vertrok ik samen met Annemarie richting Masoyi voor een nieuw dagje in het klasje.  Het was tijdens de hele rit heel hard aan het regenen.  Dit gebeurd hier ook wel eens in Zuid-Afrika! J
Een kleine drie kwartier later waren we aan het schooltje! En het water viel nu echt met bakken uit de lucht! Om half 8 kwamen de juffen toe. Ja juffen. Er kwam vandaag nog een andere juf kijken, eentje die waarschijnlijk de huidige juf zal vervangen. Spannend! Nu nog de kindjes en dan zou het een fijn dagje worden. Maar er kwamen geen kindjes! En het werd 9 uur, 10 uur, 11 uur,… Wanneer het hard regent komen er blijkbaar geen kindjes naar de klas. Jammer maar helaas! Het gaf mij wel veel tijd om met de ‘nieuwe’ juf te praten.

Het Engels van deze vrouw is wel veel beter dan dat van de huidige juf. Ik legde haar een aantal dingen uit en ze liet me zien dat ze een aantal workshops heeft gedaan om ook juf te worden. (hier in Afrika kan je workshops doen om juf te worden) Het lijkt er wel op dat heel wat belangrijke dingen aan bod zijn gekomen in deze workshops! Ik ben dus heel benieuwd om deze juf volgende week bezig te zien.
Het is de bedoeling dat op maandag de huidige juf lesgeeft en op dinsdag de nieuwe en dan wordt nadien bekeken wie het best is voor de kindjes. De juffen moeten alle twee een hele week voorbereiden en dan wordt dit op maandag overlopen. Zo kunnen we ook eens zien of ze dit kunnen naar de toekomst toe en waar nog moet aan gewerkt worden. Spannend!

Het dagje vandaag verliep dus helemaal anders dan gepland. In de voormiddag heb ik een hele tijd bij de juffen gezeten in de klas! Ze waren maar aan het praten en praten… Ik heb dan wat tijdschriften genomen en er allemaal prentjes uit te knippen die in de klas van pas kunnen komen: dieren, lichaamsdelen,… J en ’s middags heb ik dan ook daar gegeten (millipap met bonen in tomatensaus)
Na de middag gingen de juffen naar huis en ben ik naar het kantoortje gegaan. Daar kon ik nog wat verder knippen en was het weer wachten tot Annemarie er was.

Om 16u30 was Annemarie er en moest er eerst nog wat besproken worden. We zijn pas om 17u30 kunnen vertrekken aan het schooltje! En dan moesten we nog langs de superspar (Super  staat duidelijk niet voor niets voor het woordjes spar! Een gigantische winkel.)
Het is vanavond kip om te eten J Alweer… Het is een beetje zoals thuis, daar is het ook altijd kip!
Het wordt nog een rustige avond en dan is het op naar morgen. Een rustig dagje met nog wat voorbereidingen voor het klasje. Zodat het toch langzaam maar zeker op  een echt kleuterklasje begint te lijken. Heb er al zin in!

Tot morgen allemaal,
zoen,
Hilke

1. Hannah:
    1 maart 2013
    Heeeej Hilke,
    Ziet er allemaal heel leuk uit, IK heb morgen wedstrijd (stress :P) en dan chirofuif :) Ik wens je nog heel veel plezier daar. En hopelijk is het morgen daar beter weer :) Groetjes je allerliefste, tofste, coolste, mooiste nicht Hannah :)