Dag 13: Kamp

17 juli 2015 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hier ben ik weer met een nieuw avontuur…
Deze morgen stonden we om 7 uur opstaan, want we zouden een uur later vertrekken naar Masoyi. Ik zeg we zouden… want je hoor het misschien al aankomen, we zijn pas om kwart voor 9 echt kunnen vertrekken. We reden de berg naar beneden, en toen kwamen we tot de vaststelling dat we de spullen voor het schooltje boven waren vergeten.
We moesten dus terug naar boven. Ale hup om iets na 9 uur reden we richting Masoyi. De eerste groep, die in de andere auto zaten, waren natuurlijk al onderweg en konden de kindjes al opvangen.
Eens in Masoyi aangekomen verliep niet alles even vlot. De kinderen van Numbi moesten gehaald worden en daar werd auto 1 voor ingeschakeld. Maar dan hadden de kinderen die van Kabokweni kwamen problemen met de auto en moest auto twee hen plots gaan halen. Het was dus een heel over-en-weer gerij om iedereen in Masoyi te krijgen! Het kamp kon dan ook niet direct van start gaan.
De kleinste kindjes, van Masoyi zelf, waren echter wel talrijk aanwezig en zaten ons al op te wachten in het schooltje. Ik was daar hun ‘juf’ voor één dag ;-) Er waren heel wat gekende gezichtjes. Hoera! Maar er ontbraken er ook een groot aantal, geen Lethu, Ilona en Ruth… Ook geen baby, Sarah… Wel Tukulu en Misack! En ook al zag ik die laatste vorig jaar maar één keer, hij kende me nog steeds! Me happy!
Het was een heel fijne dag in de klas! We speelden met auto’s, tekenden kindjes, puzzelden, leerde lego kennen, en we konden voor het eerst boetseren en schilderen. De kinderen trokken hun ogen nogal open! Het was dan ook muisstil in de klas toen iedereen in groepjes het materiaal ging verkennen. Heel fijn om te zien. En Misack, die liep de hele tijd waar ik ook naartoe liep! We maakten samen puzzels van meer dan 50 stukken! Applaus!
Ondertussen waren natuurlijk de andere kinderen ook gearriveerd. Ook zij gingen aan de slag. Er werden massaspelen gespeeld, ze leerden sjorren, maakten armbandjes,…
De kleinste kindjes zijn om 16 uur naar huis vertrokken, de grote kinderen blijven slapen aan de rondavels van Masoyi samen met de andere groep.
Ik keerde om 17 uur terug richting lodge om de dames op te wachten. Maar dat draaide anders uit. Want zij hebben mij opgewacht. Onderweg naar huis vielen we plots zonder benzine en daar stonden we dan op een berg tussen Masoyi en Witrivier. Gelukkig schoot Annemarie ons te hulp! En kwamen we rond 19u15 zonder kleerscheuren aan in de lodge! Annemarie, Marieke, Ria, Nicole, Ann en Hilde zijn goed aangekomen. De weg naar de kamer, de douche en de toiletten werd getoond en iedereen kon zich rustig klaarmaken voor het avondmaal.
Nu ligt iedereen uitgeput in bed. :-)
Lieve lezers, tot morgen voor een nieuw avontuur!
Zoen,
Hilke

1. Mieke:
    17 juli 2015
    Hopelijk kan iedereen goed uitrusten want daarna komt het werk. Wat een avontuur weer. Het lijkt erop dat er elke dag opnieuw wel iets speciaal staat te gebeuren of denk ik dat maar. Hier wordt alles geregeld en nog eens geregeld om zoveel mogelijk alles vlot te laten verlopen maar ginds is het precies.... maak je niet druk, er is nog tijd over ;-)
    Veel plezier nu met de grote groep en hou ons op de hoogte.
  2. Sarah:
    17 juli 2015
    He Hilke,
    Ik moet zeggen not so much of a change but yet I'm a bit jealous . Je hebt al veel werk verricht op korte tijd vooral bedden maken enzo. Hoe ziet Masoyi er ondertussen uit? Zijn alle rondavels af en is de office echt office? Zin om een keertje te skypen een van de komende? Ruth en ik vertrekken over een weekje om te gaan kokkerellen mss dan een tweede keer ofzo?

Groetjes
  3. Pili:
    Beste Hilke,
    Jullie moeten daar inderdaad veel 'Dehaenekes' doen! De problemen dus aanpakken als ze zich voordoen!! Niet altijd gemakkelijk denk ik om je niet druk in te maken als het niet verloopt zoals gepland. Maar dat leer je waarschijnlijk wel na een tijd. Toch leuk om die kinderen een leuke tijd te bezorgen en hun leven wat aangenamer te maken! Geeft wel een ongelooflijk gevoel denk ik. Blij te horen dat de versterking veilig is aangekomen. Doe iedereen daar de groeten van ons en een fijne nieuwe werkdag!! Pili & Veerle
  4. Mijriam casier:
    18 juli 2015
    allee hilde profiteer maar maar eens van geniet ginder de grt aan iedereen grt mijriam x
  5. Melissa Scholliers:
    hey Nicole,
    Ben blij dat jullie goed aangekomen zijn. Met spanning ga ik jullie nu volgen. Geniet van alles wat jullie daar doen.
    lieve knuf
    Melissa
  6. Barbara:
    19 juli 2015
    Marieke, vanaf nu kan het echt starten. Kom maar met heel veel reisverhalen af om aan al die kinderen in den Opstal te vertellen. Doe dat daar goed en ook veel succes aan de andere reisgenoten.
  7. Kamiel:
    19 juli 2015
    Hoe meer reisverhalen worden geschreven hoe groter mijn respect voor al hetgeen jullie ginder verwezenlijken. Chapeau aan alle aanwezigen daar. Het lezen van een reisverhaal geeft me de gelegenheid om me een (klein) beeld te vormen van hoe het er in een dorpsschooltje aan toegaat. En dan die bedjes maken voor die kleine zwarte kindjes. Fantastisch toch dat jullie dat allemaal willen en kunnen doen! Ik lees ook dat de "moekes" goed aangekomen zijn en wellicht ook al de handen uit de mouwen moesten steken. Geniet er nog met volle teugen van. Veel groeten en nen dikke knuffel!