Dag 13: Kroki

22 juli 2014 - Mbombela, Zuid-Afrika

Sanibonani

Wat horen we? Er is een Vlaamse Regering gevormd? Daar zijn we hier in Zuid-Afrika heel blij mee.
De coalities die werden gevormd en de verdeling van de ministerpostjes, daar kunnen we hier wat minder mee lachen. Maar goed, wie zijn wij?

Nu over ons, want dat is toch de reden waarom jullie dit hier lezen, niet?
Zoals gewoonlijk vertrokken we vandaag om 7u richting Masoy. Na de verwelkoming door de teacher nam Kroki, de klaskrokodil het over. Hij vertelde de leerlingen over zijn probleem: deze ochtend was hij opgestaan en kon hij zich niets meer herinneren. Wat doen kindjes als ze 's morgens wakker worden?
Plasje doen, handjes wassen, gezicht wassen, tanden poetsen, kleren aandoen... De kinderen van ons klasje hebben een heleboel te doen voor ze naar school komen.
Maar hoe doe je dat nu, naar toilet gaan? Vanaf vandaag konden de kindjes het leren, want de nieuwe toiletjes werden 'plechtig' in gebruik genomen.
Enthousiast deden ze op een echt toilet hun plasje, en nadien wasten ze samen met Kroki zoals het hoort hun handen. Een heuse belevenis!

Na de break werd het creatief zijn geblazen: schilderen! Voor veel kindjes was het vandaag de eerste keer dat ze mochten verven. Sommigen bleken echt talent te hebben, anderen net ietsje minder...
Daarna? Schilderijen in de zon leggen en shaken met die billen. Op de beats van dj Green toonden alle kinderen hun innerlijke MJ. Zelfs de allerkleinste, Sharon, wordt later vast een showbeest op de dansvloer.

Na de lunch ging het richting Numbi. Om 15u werden we daar opgewacht door een bende jonge enthousiastelingen. Drie teams namen het tegen elkaar op tijdens een spelletje estafette. Vervolgens werd het ernstiger: we kregen de opdracht om een optreden voor te bereiden voor de rest van de groep. De winnende groep kreeg als beloning appelsienen.
Helaas was de ondergaande zon de spelbreker van dienst. Het eigenlijke optreden werd daarom verplaatst naar volgende week dinsdag.Same time, same place.

Off we went to Moyeni. Hapje eten, spelletje spelen (dik gewonnen, uiteraard), opnieuw een hapje eten, skypeke leggen, blogje schrijven, GIGANTISCHE VLIEGENDE BEESTEN DOODSLAAN...
En nu bijna slapen.
Voor ik het blogbericht van vandaag afsluit wil ik jullie wel nog volgend heuglijk nieuws melden: Team Laadbak promoveerde vandaag en mocht IN het bakkie plaatsnemen (team Auto reed mee met Annemarie). Hoera, hoezee!

Bon, alle vliegende beesten op een spiesje!
Wij gaan slapen.

Liefs,
Ilona (en Hilke, Sarah en Ruth)
3, 2, 1: dikke zoen en over and out!