Dag 14: marktje doen

3 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Sunday again! En het is weer een rustige zondag hoor, maar toch met een beetje activiteit. Ik ben net terug thuis!
Deze morgen om 8u30 opgestaan en het ontbijt stond klaar op de tafel J Spek met eitjes, broodjes, kaas,… Weer een lekkere start van de dag. Om 10u30 zouden Annemarie en ik vertrekken naar het marktje waar Jim Jones staat.
Zo gezegd zo gedaan. Om 10u30 vertrokken we richting Nespruit naar de markt. Ale, zeg maar marktje. Want het was daar gene vetten (om het eens plat te zeggen) Er stonden 10 kraampjes denk ik. Vooral met boeken, kinderkleertjes,…  en natuurlijk het kraampje van Jim Jones. Hij stond er samen met zijn vrouw, Lynn. Ze verkopen cactusjes en zelfgebakken potten. Er was helemaal niet veel volk op de markt! Ik denk dat er maar 10 man rondliep (waaronder wij) Jim was heel blij om ons te zien! Ik kreeg zelfs een knuffel! Hij had nog niets verkocht zei hij.
We hebben eens rondgelopen op de markt, maar er was echt niets koopbaars (of hoe zeg je dat).
We hebben dan een hele tijd bij Jim en zijn vrouw gezeten. Het zijn twee echte babbelaars. Het was dus best gezellig daar! We haalden ons iets om te drinken en hebben een uurtje vertoefd in hun gezelschap.

Na het bezoekje op de markt reden we door naar de pick & pay. (de supermarkt) Deze was gelegen aan the mall (maar een andere mall dan die waar ik vorige week ben geweest) Deze  mall is nog groter en mooier dan de andere! Hij heeft twee verdiepingen en is echt mooi onderhouden. We kochten er de etenswaren die we nodig hadden en gingen nog eens door naar een andere winkel. Een winkel waar ze alles hebben! We kochten er wat spullen voor het schooltje (zie foto) De eerst centjes zijn dus de deur uit! Een draagbaar cd-spelertje, een cd met kinderliedjes, haakjes om de werkjes op te hangen en plakding om prentjes aan de muur te hangen. Hoera! Ik ben heel blij! En het was allemaal niet meer dan 369 Rand (36,90 euro) De kindjes zullen blij zijn! En juf Hilke ook!
Na de koopjes namen we alles mee naar de auto en was het terug richting lodge.  Dat we hier nu zitten het blog aan te vullen en de rest van de zondag lazy door te brengen. We zullen goed uitgerust zijn om de week morgen, fris te starten!

De rest van de centjes die we verzamelden zullen trouwens goed besteed worden! We gaan een zandbak en een speeltuin bouwen, zodat de kinderen ook buiten naar hartenlust kunnen spelen.
Er zal ook nog een kast gemaakt worden (die op slot kan) om al het materiaal van de klas in te stoppen. Alsook een tafeltje op kleuterhoogte waar de kindjes kunnen aan eten en drinken en aan werken. Het wordt dus dik oke!

Zoen,
Hilke

Juf Mieke Roose: Bloggen klinkt cool!
Pompoenen zijn geen fruit, maar het staat hier in de tuin wel gezellig tussen al het fruit, dus wou de pompoen ook niet uitsluiten in mijn mapje foto’s ;)
Ik internationaliseer de dagkleurtjes gewoon lekker tot in Zuid-Afrika J Ben eens benieuwd hoe de kleuters op de kaartjes gaan reageren. Maar het is weer eens een oefening op het gebruik van de kleurtjes in het Engels.
Wanneer het hier regent, dan valt de regen inderdaad met bakken uit de lucht! Wanneer je dan een buiten komt, als is het maar 10 seconden, dan ben je kloddernat. Maar de regen is wel nodig voor de natuur.
Er zitten hier heel wat beesten (ongedierte). Ik heb hier een aantal spinnenvriendjes op mijn kamer! Het zijn hier spinnen met een klein lijfje en lange poten. Maar er zitten ook gerust hele dikke spinnen, maar die heb ikzelf nog niet gezien. (gelukkig maar!!!) Hagedissen zitten er heel veel! Vooral van die hele kleintjes. Die kruipen hier dagelijks op de muren van het huis. Sommige zijn van een beetje een groter kaliber. En op het terras komt soms een hele grote met een appelblauwzeegroene kleur. Best een mooie. Bijen, vliegen,… dat zit hier natuurlijk ook!
Slangen kan je hier ook vinden! Maar ook deze heb ik nog niet met mijn eigen ogen gezien! (En daar ben ik best blij om!) In het bos en in de tuin zitten er een aantal zegt Annemarie, dus ik veronderstel dat ik er deze maand wel nog eens eentje zal te zien krijgen.
Voor de rest zitten hier in de tuin nog beesten maar dat kan je niet echt ongedierte noemen. Aapjes heb ik al gezien! Maar toen ze me zagen om een foto te maken gingen ze lopen. Everzwijnen zitten er ook, maar die zien we gelukkig niet! Je ziet wel hun sporen op de bomen, dus we weten wel dat ze er zijn. Met de bushbaby heb ik al kennisgemaakt. (wanneer je het in google intypt, krijg je een aantal mooie foto’s) Het ziet er een leuk beestje uit en maakt het geluid van een baby! Heel grappig.  Een eekhoorn zit hier ook! Die komt af en toe voor het raam zitten, maar wanneer hij ons ziet is hij snel weg. De mensen zelf hebben vooral kippen en wat me opvalt is dat de meesten ook een hond hebben! En koeien kan je hier ook wel vinden. Achter het grasveld aan de school is een wei met koeien en elke dag komen er drie mensen met hun hond tot bij de koeien.
De meeste mensen gaan hier wel degelijk werken. Want niet werken, is wel degelijk geen eten op hun bord. De jobs zijn heel uiteenlopend. Hier in de lodge werken ook een aantal mensen (een stuk of 6) Dat zijn de werkmannen die in het bos komen hout hakken. Ze krijgen hiervoor ongeveer 100 Rand per dag (wat gelijk is aan zo’n 10 euro) En dan worden ze hier nog goed betaald! Ze hebben hier ook een huisje ter besschikking en krijgen hier al het eten dat ze nodig hebben. Er zijn heel wat mensen die in de plaatselijke supermarkten werken. Er is daar heel veel personeel! Om rekken te vullen, om aan de kassa te zitten, om de boodschappen in te laden. Er staat hier ook altijd volk op de parking om je een parkeerplaats aan te duiden en om je te helpen om je parkeerplaats te verlaten. Ze krijgen dan meestal van iedereen die ze helpen een beetje geld. Nu is er een man bezig met te werken aan het schooltje. Hij is al een hele week het gras daar aan het afdoen. Dit met een hakbijl! (zijn materiaal is echt in slechte staat) En hij heeft al een hele week gewerkt om een klein stukje van het terrein grasvrij te maken. Maar hij wil dit graag doen om geld te verdienen. Een andere man Marica die is security aan de school. Het werkmateriaal dat er opgeslagen staat wordt heel vaak gestolen, dus hij blijft daar slapen om het te bewaken en wordt hier ook voor betaald. Sommige arme mensen gaan bij anderen kuisen. Hier komt ook soms iemand kuisen. Ze verdienen niet veel, maar het is weer meer dan normaal. De mensen zijn hier met weinig tevreden. Sommige zijn echte werkers en anderen zijn echt hele erg traag en moet je echt stap voor stap zeggen wat ze moeten doen. (dan gaat het op zijn Afrikaans)
De arme mensen worden soms voorzien van een woning door de staat. Dan wordt voor hen een stenen huisje gebouwd, zodat ze toch onderdak hebben. Ik weet wel niet juist wie wel een huis krijgt en wie niet.  Elke donderdag worden de mensen voorzien van drinkbaar water. Dan zet iedereen zijn kannen en grote kruiken buiten en worden deze gevuld.
De man van Annemarie is dokter en werkt in een naburig ziekenhuis. Hij vertelt heel veel, en aan zijn uitleg te horen loopt alles in het ziekenhuis fout! In een zaal waar plaats is voor 29 patiënten ligt het dubbel aantal patiënten. De mensen liggen er dus echt dicht op elkaar. De dokters moeten om 7u40 beginnen werken, maar de meesten komen en gaan wanneer ze willen. Het is er eigenlijk een beetje anarchie. Iedereen doet zijn zin. De medicatievoorziening is ook niet altijd optimaal. En het verplegend personeel werkt heel traag.
Wel is hier een rijdend hospitaal. Dit rijdt van plaats naar plaats. En echt naar de allerarmsten. Ze kunnen er dan verzorgd worden en voorzien worden van de nodige medicatie. Dat is dus wel heel goed!
Ik weet nog lang niet alles, maar heb wel al veel over Zuid-Afrika geleerd.

1. Ruthepetut:
    3 maart 2013
    Dag metertje, ik mis je wel. Wie gaat er nu met mij naar K3 en de bengeltjes kijken? Ik zal het aan mama moeten vragen zeker? Maar je maakt nu andere kindjes blij! Vandaag was het zwervuilaktie op de chiro en gisteren ben ik met Yuna naar de paardenbeurs in Gent geweest. Het was een druk weekend. Morgen weer naar school. Pfff... Kusjes van je liefste Ruthepetut x
  2. Annelien:
    3 maart 2013
    Alé zeg, de Florian kan ook naar daar trekken om de mensen te verzorgen! :) hihi :) (maar ik denk dat Hilde gauw zal zeggen: nee nee, één is al genoeg!) :D
    dikke kus! X
  3. Gaby:
    4 maart 2013
    heeey,hilke,

superboeiend om je blog zo te kunnen lezen,en je ervaringen daar een beetje te kunnen delen,een totaal andere wereld daar he in zuid afrika!!!!
    voornaamste is dat wat je daar doet en overbrengt naar die juffen en kindjes,zijn vruchten mag meedragen naar hun verdere toekomst daar,

lieve groetjes en dikke knuffel he xxxxx
  4. Mollie:
    4 maart 2013
    Hej Hilkebeest!

Jajaja, zoals verwacht, heb je het daar enorm naar je zin! :) Super!
    Ik heb vandaag mijn blog van mijn erasmus-ervaring in Porto nog eens opgezocht en het was super om na 2 jaartjes alles nog eens opnieuw te lezen! Dus hou je blog hier maar goed bij :)
    Kdenk veel aan jou hoor! Dikke kus voor jou en de kleine Afrikaanse Snottebelle-schattige-kindjes :)