Dag 15: start van een nieuwe week

4 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dag lieve mensen allemaal,

alweer de start van een nieuwe week! Week 3 al, wat vliegt de tijd hier voorbij.
Deze week wordt een beetje een spannende week. Er komen wel drie nieuwe juffen kijken en lesgeven. Het is duidelijk dat de huidige juf niet goed is voor de kindjes en dus gaan we op zoek naar vervanging. We willen natuurlijk dat de nieuwe juf echt een goede juf is en de kindjes centraal stelt. Daarom willen we niet over een nacht ijs gaan. (of hoe zeggen ze dat ook weer in het Vlaams?)
Vandaag gaf ik nog eens les, morgen is het aan de nieuwe juf die al eens kwam kijken. Maar morgen komt er ook nog een andere juf kijken. Die dan de dag nadien zal lesgeven. Op donderdag komt er alweer een andere juf kijken die dan op vrijdag les zal geven. Het wordt vooral dus een observatieweek voor mij. Annemarie zal er ook een aantal dagen zijn, zodat ik hier niet alleen hoef over te beslissen. Spannend dus! Net afgestudeerd en hier al moeten beslissen wie er goed is en wie niet. Wel een beetje raar allemaal.

Over naar de orde van de dag. Vandaag liep de wekker een beetje later af (6u30) Lucky zou mij vandaag weer komen halen en als hij zegt 7 uur, dan is het half 8 (een beetje zoals tante Els, weet je nog?) Lucky was hier vandaag om 7u40! Nog een praatje met Annemarie, materiaal nemen en met de auto richting Masoyi!
We reden vandaag met 'mijn' autootje, maar Lucky reed wel (gelukkig maar)
Jaja en het rammelde nog steeds!
Om 8u45 waren we eindelijk in het schooltje. (Lucky is een heel voorzichtige en rustige chauffeur!) We waren dus te laat! Delsie (de juf) was al les aan het geven. Ik nam nog snel wat materiaal uit het kantoortje en zette me er dan bij. Ik liet haar dus nog wat doen, ze was nu toch bezig. Ze herhaalde de lichaamsdelen die ik aangebracht had, ze telde met de kinderen en nadien leerde ze de dagen van de week. Alles door het gewoon voor te zeggen en de kinderen te laten herhalen. En dit wel 30 minuten aan een stuk. Je zag de kinderen zo stuk voor stuk afhaken. Wanneer ze zei dat het tijd was om naar toilet te gaan (toilet is in het Siswati ongeveer hetzelfde als in het Engels) liep ik naar de deur, zodat de kindjes niet zomaar buiten zouden lopen. We maakten weer een trein en gingen zo richting toilet. De kinderen vinden het geweldig!

Heb ik het trouwens al gezegd? Er waren vandaag 11 kindjes in de klas!!! Hilke blij! Wil dus wel degelijk zeggen dat de aanpak loont en dat de ouders zien dat de kindjes iets bijleren. :) Yes, we zijn goed bezig!

Na het toiletbezoek hielp ik de kindjes met hun snack en drankje. Na het koek en drank moment was Delsie me voor. Ze nam de bal en wou aan de nieuwe juf tonen wat Chinese voetbal is. Dit werd dus nog even gespeeld. Nadien nam ik het over. De kindjes gingen weer op hun plaatsje zitten en ik herhaalde de getallen nog even. 1, 2, 3, 4, 5. Nadien kregen de kleuters één voor één een toeter. Ik liet een kind naar voor komen, zei een aantal en gaf hem dan een toeter. Hij moest dan het aantal blazen. Ik deed het wel eerst eens voor. Dit was nog moeilijk, want de toeters zijn nieuw voor de kinderen, ze kennen het niet en waren dus heel gefacineerd door het 'slangetje' dat er uitkwam. Ik liet ze nam maar gewoon blazen op hun toeter. We proberen het een ander keertje wel eens opnieuw (wanneer ze de toeters wat gewoon zijn)

Ik had besloten om de kinderen vandaag te laten kennismaken met het weer in het Engels. Mijn weerkaartjes zouden hiervoor dus heel goed van pas komen :)
Ik starte met een liedje: "What's the weather, what's the weather, like today, like today? Look outside the window, look outside the window. Can you say? Can you say?" (op het melodietje van broeder Jacob) De kinderen vonden het liedje geweldig, ze begonnen spontaan mee te wiegen. En ook de juf was enthousiast. Ze nam de liedjestekst van het bureautje en begon het luidkeels mee te zingen.
(Dit liedje kan voortaan gezongen worden aan het begin van de dag, tijdens het onthaal)
Nadien werden de weerkaartjes overlopen: sunny, windy, cloudy,... De kinderen mochten eens naar buiten gaan kijken en dan het juiste kaartje aanduiden. CLOUDY. We hingen het juiste kaartje onder het dagkaartje van maandag. Nadien werd alles nog eens herhaald. We zongen het liedje een aantal keer en er waren al een aantal kindjes die probeerden mee te zingen. Echt tof!

Hup, play time! Ik plaatste al het materiaal waarmee de kindjes konden spelen. En iedereen ging actief aan de slag. Ook de nieuwe kindjes gingen zonder schrik op zoek naar een speelgoedje dat het aanstond.
Ik installeerde me aan het bankje en nam mijn materiaal (bladeren met lijnen op, papier met namen, lijm)
Dan riep ik een kindje bij mij en ik deed voor wat de bedoeling was: Knippen op de lijn (hoefde niet noodzakelijk op de lijn, was meer een richtpunt)
De kleuter (Michel) had onmiddellijk door wat hij moest doen. De schaar voelde in het begin nog wat onwennig, maar het lukt wel al heel goed. (om de eerste keer te zijn) Wanneer hij allemaal stroken had geknipt, mocht hij ze onder elkaar op een blaadje kleven. Dan kunnen de mama's en papa's zien dat we geknipt hebben vandaag!
Er kwamen 7 kleuters aan de beurt. Bij de ene lukte het net iets beter dan bij de andere. Sommigen houden de schaar echt op onmogelijke manieren vast :) Maar mits wat sturing lukte het redelijk.

Na de opruimtijd was het alweer etenstijd! Alweer hetzelfde als anders... Millipap met een soort sausje. De kindjes zaten allemaal met hun bordje op de grond met hun handjes te eten (zie foto's) Ik blijf het vreemd vinden, maar hier is het heel normaal!
Nadien werden er drie matrassen in de klas gelegd door Delsie. DRIE! Ja, we zijn nu met een pak meer kindjes! :)

Om 13 uur was de eerste ouder er om een groep kindjes op te halen. Er bleven nog twee kindjes over. Ik besloot om hen toch nog een beetje te 'entertainen'. Ze konden kiezen, een puzzel maken, kleuren in de kleurboek,... Ze kozen om te kleuren in de kleurboek.
Het ene kindje (een nieuw) werd om 14 uur opgehaald. Een uur later was Lucky daar om me weer te komen halen (het tweede kindje was er toen nog steeds!)
Ben eens benieuwd wanneer dat kindje naar huis is kunnen gaan.

De trip met Lucky ging niet recht naar de lodge, we moesten eerst nog langs de Pick & pay. Wat inkopen doen voor de boswerkers en voor het schooltje. Lucky liep er met een kar een boodschappenlijstje en ik ook. Het was toch niet simpel! Ik kende een aantal dingen niet en moest dus een aantal keer de hulp van Lucky inschakelen om iets te vinden :) Maar het is gelukt!

Om 16u15 waren we terug in de lodge (ik ben nog nooit zo vroeg terug geweest!)
Maar we stonden wel voor een gesloten poort! Annemarie en Daniël waren ook nog even weg. We hebben nog wel een half uur staan wachten op hen. :)
Alles uitladen en dan een rustige avond.

Ik heb een nieuw taakje. Sjablonen maken voor de teachers. En veel uitleg bij alles wat ze moeten doen. Wat welk vak inhoud, hoe ze dat kunnen geven, wat ze daarvoor moeten doen,...
Ook een lijst met wat de kleuters op de verschillende leeftijden moeten kunnen en kennen. Dit vind ik wel nog moeilijk! Ik ben bang dat ik een hoop dingen vergeet en ik heb hier niet zomaar mijn cursussen liggen. Maarja...
Een hoop werk, maar het zal de juffen een heel stuk vooruit helpen.

Ik werk nu nog even door en dan vroeg het bedje in  want morgen vertrekken we alweer om 6u30 richting Masoyi.

Slaapwel,
zoen,
Hilke

1. Autohuur:
    Hoi Hilke,

Tot zo ver heb ik blog gelezen en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind hoe je schrijft. Ga er vooral mee door! Ik ben benieuwd.
  2. Anneke:
    4 maart 2013
    heel leuk allemaal! zou het ook wel willen doen, hoor! als je vragen hebt, we helpen je van op een afstand,hé!
    hier is vandaag eindelijk het zonnetje komen piepen en hadden we een lentegevoel. omdat het conferentie was, hebben we er een beetje van kunnen genieten. op ons terras was het zelfs 20 graden! nog veel plezier in je klasje!
  3. Papa en mama:
    4 maart 2013
    He zusje, weer mooie foto's ! En dankjewel om eindelijk de zon mee te sturen . Ze brengt veel licht binnen in ons huisje maar vooral blije gezichten. Geniet van alles daar en ja, niet makkelijk al een ander moeten beoordelen! Niet twijfelen aan jezelf volg je hart een leerijke ervaring!
  4. Mieke:
    5 maart 2013
    Dag Hilke,

de vraagstaart is hier weer. hartelijk dank voor je antwoord op al mijn vragen. Zo kan ik me een beter beeld vormen van al datgene wat jij meemaakt.
    En nu een nieuw vraagje: wie zorgt er voor dat middageten van de kindjes? Is het warm of koud eten? Als zij bijna iedere keer hetzelfde voorgeschoteld krijgen, zijn ze dat dan niet beu?
    Op de foto's zie ik dat ze bijna allemaal mooie kleedjes aan hebben. Zorg jij daarvoor of krijgen ze dat van één of andere organisatie? Of zorgen de ouders daarvoor?
    Ben je al op bezoek geweest in het ziekenhuis? Zo ja, welke indruk krijg je dan? Werken ze op Westerse basis of op Afrikaanse?
    Zoals ik kan lezen ben je echt in je sas ginds en krijg je de kans om je te bewijzen ! SUPERDESUPER.
    Dat je nu ook moet proberen om een oordeel te vellen over een mogelijke nieuwe juf geeft je de kans om al je psychologie in de praktijk om te zetten. Kijk maar goed en volg vooral je gevoel. Het moet klikken hé.
    Nu kruip ik toch maar eens in mijn bed want het is ondertussen al 24.15u en morgenvroeg staat er hier weer eentje te springen om te spelen.
    Maar ik kon het niet laten om , na mijn les in de "stikschool" (zoals mijn kleinkinderen zeggen), toch nog vlug je blog te lezen en een antwoordje te sturen.
    Tot een volgend blogmomentje en blijf er van genieten.