Dag 16: De nieuwe juf...

5 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Waaw, we zitten al aan dag 16! Wat vliegt de tijd hier voorbij.

WAAAAAAAAAAAH! Oke dat moest er even uit! Wat ben ik blij dat deze dag bijna voorbij is! Man, man, man!

Vandaag liep de wekker af om 6 uur en het het koste deze keer toch een beetje moeite om uit het bed te kruipen! Snel wat opfrissen, tanden poetsen en in de kleren kruipen. Want om 6u30 zouden we alweer vertrekken richting Masoyi. En ik moet zeggen dat ik toch wel heel erg benieuwd was om de nieuwe juf bezig te zien.
Wanneer de cornflakes waren binnengespeeld, nam ik mijn tas en konden we vertrekken.

Om 7u20 waren we in het klasje. Annemarie ging even mee binnen, want we hadden nog eten mee voor de kindjes. Nadien vertrok ze weer en bleef ik weer achter :) De juffen kwamen om 7u40 toe in de klas samen met al 5 kindjes. En al snel zaten er tegen 8 uur, 13 kindjes in de klas! Weer twee meer dan gisteren! Als we zo doorgaan, is de klas binnenkort te klein. Maar ik vind het geweldig dat er alleen maar kindjes bijkomen.

Om 8u15 vroeg de nieuwe juf wanneer ze eigenlijk moest beginnen met lesgeven. Oeps, niet voorbereid?
Ik zei dat ze gerust al mocht beginnen met het ochtendliedje en het weerliedje,... om dan nadien echt met de activiteiten te beginnen. Dat deed ze dan wel.
Ze zong het "goodmorningliedje" en moedigde de kleuters aan om mee te zingen. Ze zong het wel 4 keer na elkaar. Nadien begon ze met het zingen van het weerliedje. Ook dit een aantal keer naar elkaar. En dan zei ze zelf dat het vandaag zon was, maar toch een beetje bewolkt. Ze hing het kaartje omhoog en de kinderen keken maar raar. Nadien nam ze een stok en begon ze alles wat de kinderen al geleerd hadden te herhalen: de symbolen, de lichaamsdelen, tellen, de dagen van de week,... Alles aan een stuk door. "Monday, monday, monday, monday. Tuesday, tuesday, tuesday,...." Ik zag de kindjes stuk voor stuk afhaken en rondkijken. Er was werkelijk niemand die meezei met de juf. Drie kwartier later greep Delsie (de huidige juf) in! Hoe erg moet het zijn als zij al moet ingrijpen! Sjonge jonge!
Toilettijd! De kindjes gingen in een trein staan om naar toilet te gaan (ze weten het al goed :D) De beide juffen gingen mee naar toilet. Nadien hielpen ze alletwee met het uitdelen van de koekjes en drankjes (Joepie! Dit hebben ze toch al geleerd!)

Om 10u10 vroeg de juf om hoe laat de activiteit eigenlijk weer start.. Maar daar was Delsie al met de bal om nog eens Chinese voetbal te spelen met de kindjes. De nieuwe juf deed mee. Nadien ging ze op de lijst kijken (lessenrooster die in het groot aan de muur hangt) en ze zei, "Aah it's storytelling, do you have a story?"
Ik keek haar met open mond aan! Echt? Meent ze dit nu? Ik heb dan maar vriendelijk geantwoord dat ik geen verhaaltje had.
Dan ging ze samen met Delsie bij de kinderen zitten en werd er gepraat in hun eigen taal. Ik weet dus niet wat er toen allemaal gezegd is :)

Na het zogezegde verhaaltje werd het speelgoed klaargelegd en konden de kinderen spelen. Beide juffen zaten erbij en speelden mee (ook dit hebben ze dus goed onthouden)

11u30: ik was heel blij dat het bijna afgelopen was! Het was me het dagje wel. Misschien leg ik de lat een beetje te hoog? Misschien verwacht ik te veel?
Maar dit was gewoon nog minder goed dan de huidige juf.  :(
Er komen in de loop van de week nog twee mogelijke kandidaat juffen. Ik ben benieuwd wat dat zal geven.
Het grote probleem is dat geen van deze juffen een degelijke opleiding heeft gekregen. Het bestaat hier ook niet om verder te studeren om kleuterjuf te worden. De juffen kunnen zich bij bepaalde dingen dus helemaal niets voorstellen. Daardoor weten ze dus ook niet hoe ze sommige 'vakken' moeten invullen, waardoor heel wat dingen gewoon elke dag hetzelfde zijn. Het wordt dus voor mij nog een hele klus om hen zoveel mogelijk voorbeelden te geven en hen keer op keer uit te leggen wat de bedoeling ervan is.
Ik ben nu begonnen met het aanleggen van een map waarin per 'vak' staat uitgelegd wat het is, wat het inhoud en een aantal voorbeelden voor de invulling.
Een hele boterham, ik kan het jullie zeggen, maar zo weten we de komende maand nog wat doen!

Ik heb nog tot 17 uur in de klas gezeten tot Annemarie er was! Delsie en Gogodoedoe bleven ook, dus ik zat er niet alleen. Maar het wachten duurt toch wel altijd heel lang! Zeker omdat Annemarie normaal om 14 uur zou komen samen met Opa. Maar ik heb geen van beiden om 14 uur gezien.

Om 18 uur waren we dan eindelijk thuis in de lodge en heb ik nu even tijd om wat uit te blazen. Ik ben toch wel moe hoor! Het was vandaag 40 graden in Masoyi en dat weegt toch wel! (jaja, soms kan het hier ook TE warm zijn!)

Deze avond nog een beetje aan de map werken en eten :) en dan vroeg ons bed in duiken, zodat het opstaan morgen een beetje beter lukt!

Zoen,
Hilke

Juf Mieke Roose, ik vind het fijn dat je zo'n vragenstaart bent!
Gogodoedoe is de verzorgster van dienst, ze zorgt dat de klas steeds netjes is, dat de neusjes proper zijn en ze zorgt ook voor het eten. (je kan haar zogezegd een beetje vergelijken met de kinderverzorgsters van bij ons)
Het is altijd warm eten, maar ook altijd (of toch bijna altijd) hetzelfde. Millipap met een soort soepje met kleine vleesjes. Ik kan je zeggen dat ik het ondertussen al erg beu ben! Maar de Zuid-Afrikaantjes duidelijk niet, want wanneer ze naar huis gaan, krijgen ze thuis nog eens millipap. Millipap is een witte pap die erg aan elkaar kleeft, dit zorgt ervoor dat de kindjes met hun handen kunnen eten. Ze kneden er als het ware bolletjes van en doppen het in de saus.
Normaal gezien staat er elke dag iets anders op het menu, maar dit wordt dus niet gedaan. Maar aangezien Gogodoedoe alleen maar Siswatie praat en geen woord Engels begrijpt heb ik haar dit dus nog niet kunnen uitleggen.
Normaal zouden ze elke dag iets anders van vlees of vis moeten krijgen en ook groenten. Annemarie gaat morgen mee naar de school en gaat er dan verandering in proberen brengen, want er zijn wel degelijk ouders die klagen dat de kinderen steeds hetzelfde krijgen. Het eten wordt door onze organisatie voorzien. De ouders hoeven er zelfs niet voor te betalen. Je kan wel denken dat hier dus wel wat geld inkruipt om iets deftig te voorzien. Maar zoals het nu is, gaat al het lekkere eten naar de juffen en krijgen de kindjes altijd hetzelfde. En dat kan dus niet. Wat aangekocht wordt is wel degelijk voor de kindjes bedoeld.
De kleedjes die ze dragen hebben ze van zichzelf. Ze zien er misschien mooi uit op de foto's, maar dat zijn ze in het echt niet. Er zitten overal gaten in, zijn vuil,... Een beetje afgeleefd. De kinderen dragen dan ook heel vaak dezelfde kleren. En als je weet dat er hun mond en neus mee wordt afgeveegd weet je wel genoeg denk ik. Wij hebben hier een hoop kinderkleren en het is de bedoeling dat de kinderen hier ook kledij van krijgen. Maar het is ook zo dat als je één kind iets geeft, je iedereen iets moet geven. Want daar zijn ze hier wel gevoelig aan. (Gisteren bevoorbeeld, de nieuwe kindjes kregen een sticker met hun naam op en onmiddellijk waren de 'oude' kindjes daar ook! Ze wouden er ook zo een.)
Op alle scholen hier wordt een uniform gedragen. Elke school heeft een uniform in een andere kleur. Heel tof om de kinderen 's morgens naar school te zien stappen!
Annemarie zou het fijn vinden moesten de kinderen in ons klasje ook een beetje een uniform hebben (allemaal hetzelfde t-shirt ofzo) Dat zijn dingen die ze dan van ons krijgen.
Ik ben nog niet op bezoek geweest in een ziekenhuis en kan me er dus jammer genoeg geen beeld bij vormen. Ik denk dat de enige keer dat ik hier een ziekenhuis zal te zien krijgen, zal zijn wanneer ik zelf heel erg ziek wordt. Laten we hopen dat ik dus geen ziekenhuis van de binnenkant moet zien! Aan de verhalen van Stefano (man van Annemarie en dokter) wordt er in de ziekenhuizen wel degelijk om een Afrikaanse basis gewerkt. Er is ook een groot onderscheid tussen de openbare ziekenhuizen en de prive-ziekenhuizen. De ziekenhuizen in Johannesburg of Kaapstad zullen er ook helemaal anders uitzien dan hier in de kleinere steden.
Zo, ik hoop dat ik je weer een beetje heb kunnen helpen :)

1. Ann, Kris & Bjarne:
    5 maart 2013
    Wauw Hilke, inderdaad een hele boterham !! Hopelijk kun je de juffen in spé op het goede pad brengen.
    Veel liefs vanuit Baasrode.
  2. Papa en mama:
    5 maart 2013
    He zusje, wat een verhaal en ook wel leuk dat juf Mieke zo'n vragenstaartje is ! Nu weten we al een stuk meer wat daar allemaal te gebeuren is en ook welke gewoonten er daar zijn.
    En zo warm daar ? Al mogen we hier voor vandaag ook niet klagen bij een temperatuur van 16 graden . Zo warm :) de kindjes hebben ervan genoten in dat weertje buiten spelen.
    Voor de rest is hier alles prima. Dikke kus
  3. Mieke:
    Dag Hilke,
    Hartelijk dank voor dit lange antwoord. Nu kan ik me weer een beter beeld vormen van hoe het er daar aan toe gaat. Ik denk dat er nog mensen zijn die met al die vragen zitten doch het niet durven vragen. Maar, zoals je mij kent, ik vraag er op los (recht voor de raap hé)
    Dat je vandaag een zeer vermoeiende dag had kan ik me best voorstellen. Hoe komen die JUFFEN aan de titel JUF ? Zonder enoge opleiding? Dus dan kan iedereen zich juf noemen. Ook raar !!! Wie geeft hen dan die titel? De overheid?
    Als ik het goed begrijp dan moet je nu een soort jaarplanning uitwerken zodat de juffen dan verder kunnen als jij terug naar België komt.Zijn er , voor jou, nog Westerlingen in het schooltje geweest om te helpen of ben jij de eerste?
    Wie kan daar zoal een school openen? Zijn daar bepaalde wetten voor? Of kan zomaar iedereen er eentje beginnen?
    Worden de scholen ook geholpen door de regering of moeten ze zichzelf bedruipen?
    Bestaat er dan ook zoiets als buitenlandse hulp?
    En als jij terug naar hier komt, komen er dan nog anderen om alles in goede banen te leiden?
    Wie controleert de scholen en hebben zij ook een programma waar ze zich moeten aan houden? Of doen ze zo maar wat?
    Hoe zit het met vervolgonderwijs? Waar gaan de kinderen naartoe nadat ze klaar zijn in jouw schooltje?
    En hebben zij dan ook een soort bewijs dat ze school gelopen hebben?
    Amaai, weer een hele reeks vragen. Ik denk dat je mijn bloggen zult afstoppen !!!!! Maar als ik je er mee verveel, geef dan maar een seintje, dan beginnen we over koetjes en kalfjes ;-).
  4. Mieke:
    5 maart 2013
    Ik kreeg heel mijn bericht niet in één keer doorgestuurd, dus hier het tweede deel:
    Morgen hebben veel kindjes vrijaf door de pedagogische conferentie en Oma is weer bij de beste. Elise komt helpen. Tine en Pieter blijven thuis want hun papa is ook thuis. Anders zou het hier wel héél levendig geworden zijn.
    De sneeuwklokjes (jaja, die zijn er nog) staan nu volop in bloei en gisteren hebben we al een eerste kikkertje gevangen en goed bekeken (didactisch materiaal in de tuin). Ik kan dus nog wat schooltje spelen thuis zodat ik het niet verleer.
    Hopelijk is de andere juf deze week heel wat beter voorbereid want anders zal de keuze moeilijk worden.
    Slaap lekker en tot de volgende vraagronde.
  5. Tante Els:
    6 maart 2013
    Tante Els die altijd te laat is, je bedoelt toch niet die van St-Amands he...! Die die altijd om half 8 's morgens als eerste op haar werk is. En wie was er de vorige keer op tijd in 't molenhuis en uitgehongerd tegen dat die van Grembergen gearriveerd waren?? En wie was er gisteren te laat in haar schooltje?
    Vandaag pedagogische studiedag voor Ruth. We moeten nr de tandarts, kapper en ziekenhuis. En toch nog een shoppinkske doen in Dendermonde. En joepie, we hebben onze nieuwe auto.
    Zondag zijn je mama en papa eens naar de bouw komen zien en hebben we in 't cafe ene gedronken.
    Alle, nog veel geduld en amuseleut. En wanneer komen die zwembadfoto's? xxxx