Dag 23: Dinsdag, dinsdag, diiiiiiinsdag!

12 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen allemaal!

Waaw het doet steeds zoveel deugd om al jullie reacties te lezen! Super fijn!
Anneke, het zou hier een gat in de markt zijn denk ik! Hilcoobike op tournee...

Ook vandaag ging de wekker weer vroeg af! Weer een beetje vroeger, want de dag starten met een douche is zo verfrissend.
Om 5u50 ging dus de wekker en kon in onder de douche kruipen! En vandaag zat er geen spin die naar mij zat te kijken. Daniël heeft ze gisteren buiten gezet! Hihi!
Na het douchke, kleren aan, tanden poetsen en hupla ontbijttijd!
Gisteren hebben we uit de pick & pay een pot choco meegebracht! Zo duo choco! Jamie jamie, zooooo lekker! Toast met zo gesmolten choco. Je kan de dag niet beter starten!

Om 6u30 reden we weer door richting het schooltje. Het was een stralende dag vandaag! 's Morgens was het al 25 graden, het beloofde dus een hete dag te worden! (het is wat anders dan de sneeuw in België e!)
Aan de verkeerslichten kochten we de vliegende gazet. Elke dinsdag en donderdag staan er mensen met de plaatselijke krant aan alle verkeerslichten.
En wat stond er op de voorpagina? Er is hier naar het schijnt een tornado gepasseerd vorige week donderdag! In Nelspruit, de stad hier maar een aantal km vandaan! Er was een brand en er zijn heel wat bomen ontworteld en op de weg belandt! Sjonge jonge, je ziet het kan hier echt ruig doen. Ik zal een foto maken van de voorpagina van de krant en dan kunnen jullie het eens zien ;)

Om 7u20 waren we alweer op school. Ik installeerde me weer op het bankje en was benieuwd wat ik vandaag zou te zien krijgen.
Om 8 uur begon ze er weer aan. Ik had haar gevraagd om vandaag de kinderen een symbooltje te laten kiezen. Dit symbooltje is voor de rest van het schooljaar voor de kinderen. Boven hun werkjes komt hun naamkaartje met dat symbooltje naast. En ook aan hun boekentas krijgen ze een symbooltje.
Ik denk dat zowel de juf als de kinderen het idee rond de symbooltjes door hebben! Joepie, doel bereikt!

Na de keuze van de symbooltjes begon ze over veggies en fruit. Maar het was allemaal in het Siswati en heb er dus niet veel van verstaan! Het enige dat ik weet is dat ze er drie kwartier mee heeft kunnen vullen.
In een treintje naar het toilet en dan boterhammetjestijd. De kindjes kregen allemaal een boke met pindakaas en een drankje. Nadien mochten ze buiten spelen. Ik maakte van de situatie gebruik om mee te spelen en terwijl toch wat te bruinen! Jawel hoor, de zon was er vandaag en het was 45 graden in Masoyi! Heerlijk toch!?

Om 10 uur begon ze er weer aan en dit met het liedje "5 little monkeys..." De kindjes moesten op de matras gaan staan, ze werden geteld en dan werd er gezongen: "5 little monkeys jumping on the bed..." En de kindjes maar springen ;) Je kan dit wel heel lang doen! Een half uur later was iedereen toch aan de beurt geweest...

Nadien was het verhaaltjestijd. De juf gaf de kindjes een plaats in de kring, zodat iedereen haar goed kon zien! FANTASTISCH! Nadien naam ze het paard en Zorro, ze waren in onze klas vandaag! Haha. Ze vertelde er een verhaal mee en ze leerde de kinderen zelfs wat Engelse woorden! Hoe geweldig is dat!?
Ja ja, het wordt nog een goeie, die juf...

Na het verhaaltje mochten de kinderen spelen en toen liep het even uit de hand. Het snuggere mannetje (Mishack) sloeg Delsie! En dat was het moment dat ik toch moest ingrijpen! Want wat deed Delsie, ze sloeg hem terug, maar met een lat! Sjonge jonge dat kon toch wel niet! Ik heb Mishack vastgenomen en hem in de keuken gezet en eens heel boos gekeken. Jammer genoeg kan ik er niet echt mee praten, want hij verstaat mij niet en ik versta hem niet. Maar ik denk dat mijn blik voldoende zei, want hij begon te wenen. Ik heb hem dan maar eens goed vastgepakt (knuffel) en ben er even mee naar buiten gegaan. Want de kokin gaf hem nu ook een klap! Ik heb hem toch proberen duidelijk maken dat slagen niet mag. Maar of hij mij verstaan heeft is natuurlijk iets anders! Ik trooste hem en wanneer de huilbui over was gingen we weer naar binnen. Ik heb Delsie dan heel duidelijk gemaakt dat slagen niet mag, ook niet voor de juf! Want dat ze daarmee het signaal geeft dat als zij mag slaan, hij dat ook mag. Ik heb dan uitgelegd hoe ze Mishack kan aanpakken: Ik heb verteld dat ze zo'n gedrag moet bestraffen. Hem in de hoek zetten, maar hem ook duidelijk maken waarom hij nu in de hoek moet gaan staan. Hem zeggen dat slaan niet mag! En dit negatieve gedrag altijd afkeuren. Maar dat ze het positieve gedrag nog zo veel in de verf moet zetten! Doordat het soms te veel herhaling is, is hij snel uitgekeken. Het is de oudste kleuter en dan haakt hij af. Daar zal ze dus een oplossing voor moeten zoeken. Maar ik heb haar gezegd dat ik denk dat wanneer ze al zijn positieve gedrag bekrachtigd, hij zich daar zal aan optrekken en het negatieve stap voor stap achterwege zal laten. Ze heeft hem dan toch even apart genomen en ermee gepraat. En ik denk dat het toch gewerkt heeft, want nadien was het beter.
Ik ben benieuwd hoe het morgen zal zijn.

Na het spelen ruimden de kinderen alles op en was het etenstijd. Het was weer hetzelfde als gisteren. Milipap met een soort soep met brokjes vlees. Na het eten mochten de kinderen even rusten.
Na de platte rust ging ik nog even met de kinderen naar buiten, BRUINEN! Je ziet, meter, ik maak er werk van he ;)

Om 15 uur kwam de laatste papa zijn kindje halen en konden we naar huis! Jaja je hoort het goed! Ik mocht al naar huis! Lucky kwam me halen. Hij wachte me boven op de straat op. Maar we moesten dus eerst nog de hele weg naar omhoog stappen! Lucky heeft een nieuwe wagen en hij durfde er niet mee naar beneden rijden. Samen met Delsie en Gogodoedoe stapte ik het hele stuk naar omhoog. En het was best nog ver! En het was ook niet zonder 'opstakels'. Sjonge jonge, ik weet niet wat het met het mansvolk is vandaag, maar het is erg!
Deze morgen kwam er een papa zijn zoontje afzetten. (net als elke morgen) Hij zegt steeds heel vriendelijk 'goodmorning' en hij zwaait dan altijd zo naar mij. Maar deze morgen kwam hij echt de klas binnen en kwam hij naast mij staan. 'Goodmorning, how are you? You look good.' Ale, oke dan!
Nu op de weg naar boven, zaten er voor een huis wel 4 mannen. Wanneer we voorbij gingen begonnen ze te praten, maar ik verstond er niets van. Delsie zei wat terug en nadien zeiden ze: "Hello, how are you?" tegen mij. Delsie zei dat ze wouden dat ik bij hun kwam. We zijn maar gewoon doorgestapt! Net toen we aan de straat kwam reed er een auto voorbij en er kwam een man uit het raam hangen, hij zwaaide naar mij en gooide kusjes. Sjonge jonge, ik doe dit kleedje nooit meer aan! Dat is nu nog nooit gebeurd! En je zou dan denken dat het een kort kleedje is of diep gedecolleteerd! Maar nee hoor! Geen van beide!

Ale, het was een hele belevenis, maar gelukkig stond Lucky daar al en maakte hij zo geen opmerkingen ;)
De rit naar huis verliep niet zo stil als anders, Lucky had veel te vertellen en stelde veel vragen :) Na een 40 tal minuten waren we in de lodge. Een beetje rust.
Dat ik hier nu weer achter mijn computer zit om jullie up to date te houden.
We gaan nog een rustige avond te gemoed. En dan weer vroeg in bed, want we vertrekken morgen een kwartiertje vroeger.
Ik zou zeggen, geniet daar van de sneeuw, maak mooie sneeuwmannen en tot morgen, voor meer zonnige verhalen.

Zoen,
Hilke

1. Anneke:
    12 maart 2013
    Superschattige kindjes! ze zijn duidelijk blij op hun schooltje!
    hier heeeeeeeeeel veeeeel sneeuw, wind en kou gehad vandaag.
    groetjes
  2. Papa en mama:
    12 maart 2013
    Hallo vanuit het ondergesneeuwde Grembergen. ... Fijn te horen dat de juf zo'n goede vorderingen maakt ! Tof toch dat je kennis kan overdragen aan iemand anders ... Wat een mooie foto's ! En aan de video te zien hebben die Kleuters veel pret in jullie klas.
    De Afrikanen zijn ginder precies nogal 'warmbloedig' ... Wees dus maar voorzichtig ! Geniet van de mooie dagen in dat schitterende land. Wij bibberen hier wel uit ons vel haha !
    Groetjes, Paps en Mams.
  3. Mieke:
    Dag Hilke,

Jouw mama heeft precies schrik dat je met een zwarte naar huis zult komen ;-). Laat ze daar maar zwaaien en roepen : dat komt ervan als je een mooi blank, vriendelijk meisje bent. De bouwvakkers hier deden dat vroeger ook. En als je hier in Zele zou rondlopen dan mag je je er ook aan verwachten. De Turkse jongeren denken dat ze alles mogen roepen naar mooie meisjes, maar oh weh als je er iets over durft zeggen
    !! Dan ben jij de rascist. Dus : niets nieuws onder de zon. Laat het niet aan je hart komen.
    Prachtig om te lezen welke vorderingen je maakt. FANTASTISCH !
    Dat slaan zullen die kindjes wel gewoon zijn van thuis (denk ik) want dat gebeurde hier vroeger toch ook veel (wie niet horen wil moet voelen). Gelukkig is er hier al een kentering en wordt er nu meer een bijsturing van het gedrag geprobeerd. Maar ik merk aan mijn eigen kleinkinderen dat , vooral bij de 2-jarigen, de handjes soms wel eens los durven staan.
  4. Mieke:
    12 maart 2013
    VERVOLG (want anders krijg ik opnieuw bericht dat ik te veel tetter ;-) )
    Ik heb nog een vraagje : hoe is de ouderlingenzorg daar? Of bestaat dat gewoon niet? Zijn er sociale voorzieningen voor hen of moet ieder dat voor zichzelf oplossen?
    Hier was het vandaag bitterkoud maar de kinderen hebben wel genoten van al die sneeuw. Ik had meedelijden met al de mensen die vandaag bewaking hadden. Dan geniet ik eens extra van mijn pensioen. Ik ben lekker thuis gebleven en heb een zomerjurkje gemaakt voor Tine, kwestie van de zon een beetje aan te moedigen. En ik heb ook in de sneeuw gespeeld met Elise. Op de middag kwam de zon erdoor en was het toch wel aangenaam buiten. Maar ze geven nog koud weer tot het einde van de week en dan krijgen we regen ;-( Ik heb dan toch liever de sneeuw.
    Geniet maar dubbel en dik van de zon en breng ze mee naar België las je terugkomt.
    Slaapwel en tot .......