Dag 24: Jaja, Hilke, het is woensdag en niet dinsdag!

13 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo daar lieve Eskimo's!

Deze morgen liep de wekker een kwartier vroeger af, en deze keer niet om te douchen. We zouden een kwartier vroeger vertrekken naar het schooltje om dat Annemarie vroeger terug moest zijn voor een afspraak.
Het pikte dus deze morgen wel even om op te staan, ondanks dat ik gisteravond toch wel vroeg ben gaan slapen.

Om 6u15, na een heerlijke toast met choco, vertrokken we richting Masoyi. Het was nog wat donker buiten. Geen zon te zien, het beloofde dus een overtrokken dag te worden. Om 7 uur waren we al in de school! Het is eens iets anders, zo vroeg!
Ik installeerde me weer op mijn plaatsje en nam wat spulletjes klaar om me bezig te houden. Ik had touw mee, dus ik kon de kindjes hun symbooltje aan hun boekentas bevestigen. Nadien zou ik de map voor de juf nog wat uitbreiden en verder in orde maken.

Om 7u40 was de juf er en een half uur later alle kindjes. De juf begon er direct aan, wanneer alle kindjes in de klas zaten.
Het goeimorgenliedje, het weerliedje,... De kindjes beginnen de liedjes echt al heel goed te kennen. En wanneer ze zingen: "look outside the window" dan springen alle kleuters recht en gaan voor het raam staan! Grappig!
Na de liedjes was het herhaling, herhaling, herhaling. De lichaamsdelen, de dagen van de week, de vormen,.... Sjonge jonge, het was weer wat! Gisteren zo een goeie dag en vandaag stonden we weer bij af... Hoe kan dat nu?

Om 9u15 zat de herhaling erop en gingen de kindjes naar toilet. Na het toiletbezoek kregen ze pap en konden ze buiten spelen. Het was vandaag een drukke dag. De kindjes waren druk, er waren er veel aan het wenen en er was zoveel lawaai!

Ik had vandaag een dinsdag gevoel. De hele dag in de veronderstelling dat het dinsdag is, maar dat is niet! Het is al woensdag! De datum stond verkeerd ingesteld in mijn gsm... Het overkomt de beste zeker? Maar morgen is het dus donderdag, donderdag, donderdag... Herhaling, herhaling, herhaling,...

Om 10 uur begon de juf er weer aan. Ze legde de matras op de grond en ze plaatste er een aantal kindjes op. En dan alweer het liedje '5 little monkeys, jumping on the bed'. De kindjes vinden het fijn om op de matras te springen, dat wel, maar meezingen doen ze niet.
De juf zag wel dat niet iedereen meer aandachtig was en dan stopte ze met het liedje. Ze zette de matras weg en ze nam de bal. Chinese voetbal!
De kindjes blijven het geweldig vinden, ondanks dat ze het drie keer per week spelen.

Een half uurtje later gingen de kinderen weer in de kring zitten en vertelde de juf een verhaal. Gisteren was het zo een goed verhaal met het paard en met zorro en met bewegingen en met Engelse woorden. Ik had kunnen weten dat het vandaag veel minder zou zijn.
Een verhaal in het Siswati, zonder bewegingen, zonder Engelse woorden. En na een half uur zaten er nog maar 6 kinderen in de kring. De rest had ze weggestuurd naar de keuken omdat ze niet meer luisterden. Ja, geslaagde activiteit :(

Na dit alles was het tijd om te spelen. Ze legde wat matjes op de grond en gaf de kinderen puzzels. Goed dat het eens wat variatie is. En alle kinderen waren actief aan het puzzelen!
Ik vroeg de juf om even bij mij te komen zitten. Ik heb haar dan nog eens verteld dat herhaling wel goed is, maar niet alles achter elkaar. Elke dag 1 ding herhalen. Of lichaamsdelen, of kleuren, of dagen van de week, of... Ze heeft niets gedaan van wat het eerst stukje op papier staat: pre-writing, pre-reading, creativity development, drawing. Ik vertelde haar dat ze elke dag toch minstens een van deze dingen moet doen! En dat ze het niet mag vergeten.
Ik vertelde haar ook dat haar verhaaltje gisteren super was! Met bewegingen, met Engelse woorden. In elk verhaaltje moeten toch minstens 4 Engelse woordjes zitten. Zodat de kinderen ook tijdens dit lesje iets bijleren.
Wanneer kindjes niet luisteren helpt het misschien om hen een andere plaats te geven in de kring, want wegsturen is zo drastisch en de kinderen leren niets bij. Het zijn trouwens steeds dezelfde kindjes die in de keuken moeten gaan zitten.
Ale, de juf zei dat ze het begreep :) Ik ben benieuwd voor morgen!

Onder de middag was het rijst met groentjes om te eten. Lekker zene!
De kindjes aten hun bordjes helemaal leeg! En nadien was het zogezegd rust... Het is nog nooit zo luidruchtig geweest in de klas! Het was nogal een kabaal! En de juf maar zeggen dat ze moesten stil zijn. Maar er was niemand die er ook maar naar luisterde.

Om 14 uur waren alle kindjes naar huis en kon ik de rest van de middag in het kantoortje doorbrengen. Ik had mijn laptop mee, dus ik kon nog wat verder vertalen. Er is toch al 1 document klaar! Hoera! Nog maar 4 te gaan...

Om 17 uur was Annemarie er pas! We reden door richting Witrivier en stopten nog even in de supermarkt. Het is morgen namiddag vergadering in Masoyi en daar hoort altijd eten bij. Dit zijn we al gaan kopen. En ook taart!
Morgen gaat Annemarie mee naar het klasje en wordt er de hele dag gewerkt in het kantoortje en buiten. Er gaan mannen mee die normaal in het bos werken, om het gras enzo af te doen, zodat het daar allemaal eens vooruit gaat.

Nu zit ik hier mijn blogje aan te vullen en is Annemarie aan het koken. Straks eten en nadien misschien nog even verder vertalen, om dan weer het bed in te duiken.
Jullie zien, de dagen gaan hier snel voorbij!
Het is volgende week al mijn laatste week in het schooltje! Volgende week donderdag is het zelfs een vrije dag! En op vrijdag is het feest! Er zijn dan twee kindjes jarig en het is ook een beetje afscheidsfeestje. Want dat zal mijn laatste dagje zijn in de klas. De week nadien gaan we maandag, dinsdag en woensdag naar het Krugerpark.
Nog 2 drukke weken dus.

Tot morgen,
Zoen,
Hilke

Juf Mieke Roose, hier in Witrivier is een bejaardencentrum. We zijn er vorige week voorbij gereden met de auto. Het ziet er een heel knap gebouw uit! Annemarie zegt dat het heel mooi is, maar dat het ook enorm veel kost. De bejaarden hebben er een kamertje en krijgen ook een prive-verpleegster.
Dit centrum zit altijd goed vol en heeft zelfs een wachtlijst. Maar de arme mensen zullen hier niet terecht kunnen. Voor de rest zijn er niet echt sociale voorzieningen. In een van de eerste blogs heb ik denk ik geschreven dat de mensen hier ook geen pensioen hebben. (ik denk als ik over Jim Jones vertelde) Dat is zo voor de rijke mensen. De arme mensen hebben wel een pensioentje. Weliswaar is dat niet veel! Maar het is wel iets. Maar je moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen om er recht op te hebben.
Je ziet, op dit vlak is het in België veel beter ;)

1. Tante Els:
    13 maart 2013
    Oh, je bent al bijna terug thuis! Maar dat betekent dat het een weekje paasvakantie is; joepie! Ik ben gisteren naar het ziekenhuis gemoeten voor een heupinfiltratie. Ze hebben een barstje gevonden in de miniscus van mijn heup. Er volgt misschien nog een operatie. Dat weet ik eind maart. Normaal heb ik de hele week ziekteverlof, maar ik heb zoveel werk dat ik vandaag van thuis gewerkt heb en morgen toch weer naar Brussel trek. Wat een motivatie he! Frederik is vandaag van 't werk gekomen met koorts en een dikke verkoudheid. Fout van de sneeuw zeker.. Eva start morgen met de examens. Hannah "mag" nog een weekje wachten want die heeft alleen haar 4 hoofdvakken. Daar zijt gij gelukkig vanaf he.. En zou je na de paasvakantie aan de slag kunnen?
    Tot later. Dikke kusx
  2. Papa en mama:
    13 maart 2013
    He hilke, een vraagje als je ziet dat het in de klas een beetje mank loopt mag jij dan niet inspringen en laten zien hoe het misschien ook kan ? En ja, wij staan er ook van versteld dat de dagen vlug gaan. Geniet nog van je afrikaans avontuur en vooral van de zon! De komende dagen zullen voor jou dubbel zijn. Enerzijds het afscheid van je kindjes daar en anderzijds ook wat genieten binnenkort van de mooie natuur.Je hebt nu de afgelopen weken iets meegemaakt dat je je leven nooit zal vergeten. Hou het vast en neem het mee...dikke warme knuffel
  3. Mieke:
    14 maart 2013
    Dag Hilke,

Inderdaad, dit is een bloggertje tijdens de dag. Mijn computer had gisteren-avond kuren (virusje) en wilde niet meer werken. Heb het deze morgen kunnen oplossen en nu Elise naar school is, heb ik even tijd om te bloggen.
    Amaai, de tijd gaat idd zeer vlug als je al spreekt van je terugkomst naar België. Maar je hebt wel heel wat kunnen verwezenlijken. Hopelijk houden ze zich toch wat aan al datgenen wat je hen hebt aangegeven. Is er externe controle nadat jij daar niet meer bent? Wie houdt bij wat de juf doet met de kindjes? Zijn er daar geen soort toetsen zodat ze kunnen volgen hoe de kindjes vorderen? Misschien kan jij zoiets opmaken zodat ze weten waar welk kindje faalt en wat ze nog meer moeten aanbrengen. Op internet moet er zo wel iets te vinden zijn (in het Engels).
    Ik denk dat ze de schrijfdansmethode daar niet kennen ;-) Zou toch wel iets voor hen zijn. Afrikaanse mensen hebben al veel meer ritme in zich en ze zouden zich er echt kunnen mee uitleven en het zou de schrijfmotoriek bevorderen. Wil ik het eens komen voordoen???????
  4. Mieke:
    14 maart 2013
    Dat je nog even kan genieten van de natuur is een echte meerwaarde aan je project. Hopelijk kan je veel foto's nemen want het schijnt daar de moeite te zijn. In welk seizoen zitten ze daar nu? En hebben ze daar ook 4 seizoenen? Zijn er veel bloemen? Ben benieuwd !
    Vandaag smelt de sneeuw hier vrij goed maar we zijn er nog niet vanaf. Wij smachten naar de zon dus breng ze maar mee naar huis.
    Zoek je werk voor na de Paasvakantie? Hopelijk kan je aan de slag in een zomerklasje of zo. Ik duim !
    Ik ga maar aan het werk: patroontjes tekenen voor zomerrokjes. De kleinkinderen kunnen er nog wat gebruiken want ze groeien als kool. Ik hoop alleen dat mijn stikmachine vlug hersteld is want ik kon geen spoeltjes meer opwinden.
    Nog een zonnig dagje en tot een volgend blogje.