Dag 25: Werkendag!

14 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hallo daar in het bijna sneeuwvrije België!

Ik hoor dat de sneeuw goed aan het smelten is, wat jammer toch? Jullie gaan het nog missen, als binnenkort de hele dag de zon schijnt!

Vandaag liep de wekker hier een kwartiertje later af! We zouden een kwartier later vertrekken, dus dan profiteren we ervan om een beetje langer te slapen.

Om kwart voor zeven vertrokken we met z'n allen richting Masoyi. Jaja, vandaag ging ik niet alleen... Annemarie, Daniël en zes bosmannen gingen ook! Er zou heel wat gewerkt worden aan het schooltje.
De bosmannen zouden alles daar properen maken. Het onkruid wegdoen, het hoge gras afdoen,... Een hele klus! En Annemarie zou zich in het kantoortje bezighouden.

Om 7 uur moesten we Saul ophalen. Dat is een coach van een voetbalteam in Kabokweni. Hij zou ook meegaan om een handje toe te steken in Masoyi.
Om 7u45 kwamen we aan en werd iedereen aan het werk gezet. Mijn job was vandaag weer in het klasje :) De bosmannen gingen aan de slag om alles proper te maken en Annemarie maakte samen met Daniël de container open. Sjonge jonge, wat daar allemaal inzit! Of niet meer inzit... Er is bij de douanecontrole ontzettend veel uit gestolen! Alle nieuwe spullen of nog heel mooie spullen zijn uit de container verdwenen. Zonde!

Mijn voormiddag in het klasje verliep een beetje zoals de vorige dagen. Met ups en downs. Ik zie dat de juf wel wil, maar dat het toch nog niet is wat het zou moeten zijn. Ik heb vorig weekend die papieren gemaakt voor haar, waarop voor elke activiteit staat wat het is en hoe ze het kan invullen. Maar ze heeft nog niet de moeite genomen om ze te lezen... Een beetje jammer, want alles staat er mooi in uitgelegd! Ze zal natuurlijk zelf wel een beetje extra moeite moeten doen om het goed te doen.
Maar vandaag was wel een van de betere dagen!

Om 8u15 waren alle kindjes in de klas en startte ze de klasdag.
Het goeiemorgenliedje, het weerliedje, jaja de kindjes kennen het echt al goed. Nadien herhaalde ze de dagen van de week.
Na de herhaling was het tijd voor iets nieuws! Ze ging met de kindjes in het midden van de klas staan en ze begon met een aantal bewegingen. Pas na een minuutje had ik door wat ze aan het doen waren. Ze zou pre-writing doen en ze was de kinderen de oefening op een grootmotorische manier aan het aanbrengen. Al ging de juiste beweging een beetje verloren. De meisjes dachten dat ze de vloer moesten poetsen ;)
Nadat ze op de grond 'bewogen' deed de juf het eens in de lucht, maar ook hier hadden de kindjes niet echt door dat het een bepaalde beweging moest zijn.
Dan ging de juf over naar het papiertje. De grootste kinderen kregen een blaadje met daarop het patroon. De kinderen moesten het dan schrijven. De kleinste kindjes kregen gewoon een blaadje en mochten wat krabbelen.
De kindjes moesten dit wel een tijdje aan dit blaadje werken ;) Want de kindjes die gingen vertellen dat ze klaar waren, werden terug naar hun plaatsje gestuurd.

Na het voorbereidend schrijven werden de kleuren nog eens herhaald. En dan was het tijd om naar toilet te gaan.
Hoewel ik elke keer met de kindjes naar toilet ben geweest (er zijn drie toiletten aan het schooltje) ging de juf niet naar de toiletten. Ze stapte nog verder door en de kindjes plasten gewoon in de natuur. Er was zelfs een kindje dat haar broekje uit deed en kaka deed. De juf die nam met een schopt een beetje zand en deed dat over het hoopje kaka. En het poepje werd met een beetje gras afgekuisd... Nu zijn er drie propere toiletten en is er toiletpapier... Jaja, Afrika...

Na het 'toilet'bezoek kregen de kinderen havermoutpap. En nadien mochten ze buiten spelen, maar de juf, die bleef gewoon binnen een kopje thee drinken en een boterham eten. Ik speelde wat met de kindjes.

Om 10 uur was het tijd voor beweging en muziek. "This is the way we brush our teeth..."
"Jump, jump, jump" :)

Nadien was het tijd voor een verhaaltje. Dit keer over een leeuw. De juf had een prent van een leeuw meegebracht. De kinderen waren heel aandachtig aan het luisteren. En er zaten Engelse woordjes in het verhaaltje! :)
De kinderen vonden het duidelijk geweldig. Ze hebben natuurlijk nog nooit een leeuw  gezien.

Na het verhaaltje mochten de kinderen weer wat spelen en ik nam de tijd om alles even met de juf te overlopen. Ik gaf haar nog wat tips en legde haar alles wat ze niet zo goed begreep nog eens uit. Ze zei dat ze het begreep. Ik vertelde haar ook dat ze de papieren die ik haar gaf wel eens moest lezen.
Nadien speelde de juf nog een beetje met de kinderen en was het al bijna etenstijd.

Na het eten ging ik terug naar het kantoortje om daar nog wat te werken.
Samen met Rebecca sorteerde ik alweer kleren. Voetbaltruitjes, mannenkleren, voetbaltruitjes, vrouwenkleren, voetbaltruitjes,.. Dik twee uur werk om het allemaal te sorteren in dozen. Tussendoor was het tijd om een dessertje te eten. Een stukje taart. De zoon van Annemarie is vandaag jarig en hoewel hij hier niet is, maar in België hebben we het hier toch een beetje gevierd.
Om 15 uur reden we met Rebecca door naar Numbi. We moesten er nog een aantal dingen bespreken voor de prijsuitreiking. De kinderen die een goed rapport hebben krijgen van het project een cadeautje.
We moesten ook nog een foto hebben van een jongen die het gezicht zal zijn van een vastenactie in een school in België.
Het bezoek aan Numbi was kort! Om 16 uur waren we terug in Masoyi om er al het werkvolk op te halen. En dan was het tijd om terug te rijden naar de lodge. We moesten wel nog eerst langs het tankstation. En we gingen ook langs de videotheek om er een aantal films te huren. Het is vanavond weer filmavond. :)

Nu zit ik hier weer achter mijn computer om jullie op de hoogte te houden.
Morgen wordt alweer een dagje in het schooltje. Het laatste dagje van de week.
Als het weer zondag meezit, gaan we naar de panoramaroute. Duimen dus voor de zon!

Tot morgen allemaal,
Hilke

Juf Mieke Roose: Annemarie gaat twee keer per week naar Masoyi om er eten te brengen en wat toezicht te doen, maar ze kan er ook niet altijd zijn.
Het is dus echt de bedoeling dat alles daar zelfstandig draait.
De juf moet van elke les die ze geeft een fiche maken, zo is er een beetje controle van wat ze doet. Toetsen zijn er niet echt, het zijn ook nog kleine kindjes en je ziet dat het niveau niet hetzelfde is als dat van de kindjes in België, dus toeters zal hier niet lukken. Ik ben momenteel aan het werken aan een lijst waarop per leeftijd staat wat ze tegen het einde van het schooljaar moeten kunnen. Dat is voor de juf wel een richtlijn waar ze naartoe moet werken. Ik heb Nederlandstalige lijsten gekregen van lieve juffen en ben ze momenteel aan het vertalen. Een hele klus, maar ik denk wel dat het iets zal zijn waar de juf echt iets aan heeft.
Schrijfdans kennen ze hier inderdaad niet. En de kindjes dansen heel graag! Het gevoel voor ritme ontbreekt hier zeker niet. Kom het gerust eens tonen! :D De kindjes zullen het geweldig vinden.
Aan foto's zal het niet ontbreken! Heb elke dag mijn fototoestel mee. Het is hier momenteel het einde van de zomer. Binnenkort is het hier winter, maar heel koud is het dan niet. Herfst en lente kennen ze hier niet. Zomer is hier het grote seizoen!
Bloemen zie je hier niet zo veel, maar ze zijn er wel, ik zal er eens wat foto's van maken, kan je ze eens zien. Want het zijn wel speciale bloemen.
Ik zoek zeker en vast werk voor na de paasvakantie. Dus ik hoop dat er iets uit de lucht valt. We zien wel. Groetjes!

1. Papa en mama:
    15 maart 2013
    Ja ja mama is ook weer vroeg wakker want papa is aan het .....vandaag op school in Baasrode afsluitingsactiviteit van het thema kunst met een heuse vernisage. Hopelijk zijn er wat kijklustigen want de kleuters en leerlingen zijn de voorbije 2 weken wel echte kunstenaars geworden hoor!