Dag 26: Het einde van de schoolweek

15 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dag allemaal,

Sjonge jonge, de werkweek zit er alweer op! De tijd die vliegt hier voorbij! Voor ik het weet zit ik ook in het koude België...

Vandaag was een dag zoals de andere dagen deze week.
Om 6 uur liep de wekker af en maakte ik me klaar om er weer een dag tegenaan te gaan. Ontbijtje, en hup de auto in richting Masoyi.
Om 7u25 waren we er, me installeren aan mijn bureautje en we konden starten!
Vandaag zou ik posters maken. Ik had hele grote papieren en uit tijdschriften had ik verschillende zaken geknipt. Wilde dieren, kledingstukken, lichaamsdelen, vogels, bloemen,... Van al deze categoriën maakte ik een poster die ik nadien plastificeerde. Adhv deze posters kan de juf dan nieuwe Engelse woordjes aanbrengen.

Om 8 uur waren alle kindjes in de klas en begon de juf er direct aan. Liedjes zingen, aanduiden wie er in de klas is, symbooltjes omhoog hangen,...
Ze herhaalde met de kinderen kort de lichaamsdelen.
Nadien nam ze haar ingrediënten om brooddeeg te maken. Ze deed dit niet samen met de kinderen, maar deze zaten wel rustig in de kring. Nadien verdeelde ze de deeg op bordjes en konden de kinderen aan de slag. Echte werkjes kwam er niet, maar dat was ook helemaal niet erg. De kinderen hebben nog nooit met zoutdeeg gewerkt en ze waren dus volop aan het experimenteren. Ze vonden het geweldig!
Wel een half uur hebben ze in de deeg zitten kneden!

Om 9u15 was het tijd om naar toilet te gaan. Bij het terugkomen wasten de kinderen hun handen en kregen ze een kommetje pap. En na de pap konden ze buiten spelen in de stralende zon.
Jaja, 37° in Masoyi vandaag, ik kan jullie zeggen dat het zalig was in de zon!
Zonnecrème smeren en met de kinderen buiten spelen, I like it!

Om 10 uur was het tijd voor beweging en muziek en ik zei tegen de juf dat ze dit best buiten mocht doe. Veel te goed weer om binnen te zitten. En dat deed ze. Woep, woep, extra tijd in de zon! De juf bracht een nieuw liedje aan. De kinderen zongen het na en deden bewegingen. Goed hoor!

Om 10u30 terug naar binnen voor het verhaaltje. Dit keer over een schildpad. De juf had een prent meegebracht en hing ze omhoog. De kinderen zaten muisstil te kijken. En in het verhaaltje kwamen Engelse woordjes! Geweldig toch!
En ik deed verder aan de posters. Ze kregen al aardig vorm!

Na het verhaaltje kregen de kinderen het speelgoed en konden ze spelen. Het ging er vrij rustig aan toe. Als is er wel vaak ruzie. Kinderen die iets afnemen enzo...
Maar het wordt steeds goed opgelost.

11u30: opruimtijd! Alles in de dozen, de matten aan de kant en de kinderen konden hun handen gaan wassen, want het was etenstijd. Rijst met groentjes en een beetje vleesjessaus. Het smaakte!

Nadien was het platte rust en konden de kinderen nog een beetje buiten spelen. Om 13u30 waren alle kindjes naar huis! En mijn posters, die waren klaar! Hoera! En ze zien er goed uit, al zeg ik het zelf!

Ik ging naar het kantoortje en zette er al mijn spullen! Het was veel te mooi weer om binnen te zitten. Ik nam een lakentje en legde het in het gras. Ik smeerde me in en bakken maar! :) ZALIG!
Dik twee uur in de zon liggen, het heeft deugd gedaan!

Om 16 uur kwam de securitygard Merica toe. Zo zat als een kanon! Niet te doen. Hij kon niet recht meer lopen, hij kon amper verstaanbaar praten. Sjonge jonge! Was ik blij als ik tien minuten later de auto hoorde.
We reden door naar de winkel en we kochten heeeeel veel! De mannen van het bos zaten duidelijk door hun voorraad! Onze kar woog wel 100 kg! 40 kg rijst, 40 kg milipap, suiker, zout,.... Het kon niet op!
Dit alles betalen en inladen in de auto, het was een hele klus!
En dan nog langs de pizzeria om het avondeten op te halen! Jammieee!
Om 18u30 waren we terug in de lodge en dan moest alles nog uitgeladen worden, gelukkig kwamen de bosmannen een handje toesteken!

Net een telefoontje gedaan met meter. Blogje aanvullen en binnen een kwartiertje gaan eten. Pizza! Lekker. En dit in combinatie met een film. Een goede afsluiter van de werkweek.

Morgen naar het koopcentrum en zondag naar de panoramaroute. Het wordt een leuk weekend! Joepieee!

Tot morgen,
Zoen,
Hilke

1. Kamiel:
    15 maart 2013
    Hilke, als je daar geen levenservaring opdoet dan doe je dat nergens. Je ondervindt daar dagelijks wat het betekend leven en werken in Afrika. Je bent een sterke meid, proficiat en nog veel succes de komende weken. Groeten uit Baasrode
  2. Papa en mama:
    16 maart 2013
    He Hilke, gisteren was het internet weer weg dus ook mijn berichtje. Papa had gisteren nog een berichtje gekregen voor op skyp maar training dus laat gezien:( misschien lukt het vanavond ? Hier is het zijn gewone gangetje ....maar wel berekoud . Het steekt een beetje tegen dus stuur het zonnetje maar al op. Het avontuur zit er bijna op dus geniet nog met volle teugen want wat je nu meemaakt ....ongeloofelijk mis je x o ja, papa heeft match deze avond als het kan later skypen ?
  3. Eva De Schutter:
    16 maart 2013
    Daaaaaaaaag Hilke! Ik moest van mama een berichtje schrijven hie het hier was en wat ik nog ging doen enzo! Ik zit al volop in de examens! Jeeeeuuuj! Vandaag zijn we gaan zien naar hannah haar wedstrijd ze was 6de! Maandag heb ik Frans! Ze zijn goed bezig met het bouwen van ons huisje! Ik zal binnen weekje wel nog eens een berichtje sturen want ik weet nu niet meer wat ik moet zeggen! Nog veel succes zie da ge een goe bruin kleureke hebt! Veel plezier daar en nu moet ik leren daag! Ahja en vergeet geen kadootje mee te brengen voor de beste nicht ooit! ;) xxx