Dag 28: Panoramaroute

17 maart 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Hello there,

wat een heerlijke dag vandaag! Echt genieten...

Om 8 uur liep de wekker af en wat was ik blij toen ik het zonnetje door het raam zag schijnen! Dat betekende dat we de panoramaroute zouden doen vandaag!

De Panorama Route ligt in het noordoosten van Mpumalanga. Deze route voert je langs spectaculaire vergezichten en bijzondere natuurverschijnselen, vandaar de naam Panorama Route. En spectaculair was het wel! Echt super knap!

Om 9 uur vertrokken we naar het verste punt. Het was op sommige plaatsen een beetje overtrokken. We zouden starten bij God's window. Dit is een heel mooi uitzichtpunt, maar wanneer het bewolkt of slecht weer is, sluit dit. Vandaar dat we besloten om daar te starten.
Maar eerst moesten we door Sabie, het eerste dorpje van de panoramaroute. Daar heb ik iets in de postbus gestoken. Er zijn er een paar in blijde verwachting van post uit Zuid-Afrika! Ben al benieuwd wanneer het zal toekomen.

Niet ver van Sabie was er een mooie waterval. En daar hielden we de eerste stop. Prachtig! En er stonden ook kraampjes met plaatselijke spulletjes. Souvenirtjestijd! Amaai, ik heb me eens kunnen laten gaan! ;) Er zullen er een paar blij zijn, denk ik!
Aan elk stukje van de panoramaroute staan kraampjes, dus het geld rolde!

Na de waterval reden we door naar God's window. (= een uitzichtpunt waar je bij goed weer een geweldig uitzicht hebt over de Blyde River Canyon en het Laagveld. Ook loopt er een vrij steil wandelpad naar boven door een klein stukje overgebleven regenwoud met inheemse planten, varens en bomen. Er hangt bijna altijd een wolkendek boven de bergen dus je moet een beetje geluk hebben.)
Dat lag echt een heel eind verder. En wat was het mooi! Het uitzicht was werkelijk fenominaal! Zoiets had ik nog nooit gezien! God's window... De naam zegt het: het uitzicht vanuit God zijn raam. Sjonge jonge, God heeft het niet slecht ;)
Na het uitzicht nog eens de kraampjes doen en op naar de Blijderiviercanyon.

De Blyderiviercanyon was ook echt een succes! (= De Blyde River Canyon is een spectaculaire kloof van maar liefst 30 km. Het is de op twee na grootste kloof van de hele wereld! Al eeuwenlang baant de snelstromende Blyde River zich door een gebied dat op 700 m hoogte ligt dat bestaat uit kleigrond en kwartsgesteente. Door erosie is er een indrukwekkend wirwar van kliffen, eilanden en rotsplateaus ontstaan die samen de Blyde River Canyon vormen.)
Waaw het was echt super mooi! Echt knap wat de natuur hier allemaal doet!

Aan de Blyderiviercanyon staan ook de drie rondavels (= Deze 3 uniek gevormde heuvels zijn ontstaan door erosie. Ze bestaan uit leisteen onder een kap van hard kwarts waar dennebomen op groeien. De naam komt omdat ze lijken op rondavels, de traditionele hutten van de Xhosa stam. De toppen hebben ook een naam en zijn genoemd naar 3 vrouwen van Chief Maripi Mashile nl. Magabolle, Mogoladikwe en Maseroto. Doordat ze bijna 700 m boven het bos uitsteken zijn ze al duidelijk van ver te zien.)

Dan was het tijd om door te rijden naar de Bourke's Luck Potholees (= hier komen 2 rivieren samen, de Blyde en de Treur. Door de kolkende watermassa's die vermengd waren met zand en grind en door erosie, zijn de rotsformaties door de eeuwen heen steeds verder uitgesleten. De gouddelver Tom Bourke vond hier wat goud en voorspelde dat er veel goud te vinden was. Helaas voor hem was het niet genoeg om er rijk van te worden. De Potholes zijn naar hem genoemd. Vanaf het bezoekerscentrum loopt een pad naar de potholes.)
Ook dit was de moeite! Man man, ik val in herhaling, maar je zal zien op de foto's dat het echt knappe dingen zijn hoor!

We reden door naar Pelgrims rest (= Een oud mijndorpje waar vroeger veel goud is gevonden. Het ziet er nog steeds uit zoals toen en is nu geopend als openbaar museum.)
Het was een heel mooi, klein dorpje met een speciale stijl van huisjes. Het heeft echt iets gezelligs! We keken er eens rond en deden wat kraampjes. Nadien aten we er iets in een plaatselijk restaurantje. Een hamburger. Jammie!

In Pelgrims rest begon het helemaal te overtrekken. Zouden we toch nog het gegeven onweer krijgen? Het was ondertussen al 16 uur en zouden terug richting lodge rijden.

Onderweg stopten we nog eens bij de Macmac falls (= genoemd naar Mac Mac, de plaats waar in 1873 goud werd gevonden. Het is in 1983 tot Nationaal Monument verklaard. Via een verhard pad, kom je bij het uitkijkplatform. Hier kijk je boven op de 65 m hoge waterval. Het bestond eerst uit een rivier maar de gouddelvers hebben het met dynamiet opgeblazen zodat de rivier zich in 2-en splitste en zij beter bij het felbegeerde goud konden komen.)
Ook dit was heel mooi om te zien! Een mooie afsluiter van een heel toffe, warme dag! Wat hebben we genoten ;)

Ik laat jullie ook even meegenieten met een aantal foto's :)
Je ziet dat ik bij alles een beetje uitleg heb geplaatst, zodat jullie toch een beetje weten wat het is.

Tot morgen voor de start van mijn laatste schoolweek hier.
Zoen,
Hilke

1. Katleen:
    Beste Hilke,

Ik vrees dat er ene haar hartje verloren is in Afrika! Had je mama dit weekend en heb het er met haar over gehad! Je moet terug Hilke, je verhaal stop hier niet, je werk is daar nog niet afgelopen. De verhalen waar we op het thuisfront kunnen van meegenieten zijn zo fijn om te lezen. Ik vrees dat je vakanties zullen opgevuld geraken met je vervolg verhaal in Afrika! Geniet nog ten volle van je laatste weekjes en tot binnenkort!
    Groetjes,
    Katleen
  2. Papa en mama:
    17 maart 2013
    Superverhaal om jaloers op te zijn ....een droom ....we kijken er naar uit om de foto's te kunnen bewonderen. Zijn ook benieuwd wanneer de post zal arriveren? En misschien ook een souveniertje voor ons bij ? Liefs
  3. Mieke:
    Hoi Hilke,

hier ben ik eindelijk weer! Mijn computer had kuren en een virus en ik kon onmogelijk nog op internet. Na enkele dagen vloeken en dubben heb ik het nu kunnen oplossen (ik hou mijn vingers gekruist) en zo kan ik weer een berichtje sturen. Ik miste mijn dagelijks nieuws !!!!! Heb nu mijn schade ingehaald door ze allemaal na elkaar te lezen. En ik heb genoten van jouw verslagen. Waw, ik denk dat je ongelooflijke zaken gezien hebt. Ik kan er mij niets bij voorstellen (al probeer ik het wel)
  4. Mieke:
    VERVOLG:
    Zeg, ben je zelf nog niet naar goud gaan zoeken? Anders is het nu het moment want in België kan je dat niet vinden ;-)
    En zoals de prijs van het goud nu staat.......
    Allé, proberen hé.
    Eindelijk hebben we vandaag terug de zon weer gezien. Ik denk dat het koude-offensief nu wel achter de rug zal zijn. Maar ja, maart roert zijn staart !!!! Maar hij heeft nu genoeg geroerd. Wij wachten op de echte lente.
    Wat moet je nu nog allemaal doen tijdens je laatste week op school? Waarschijnlijk nog verder bijsturen in de hoop dat ze daarna zelfstandig op weg kunnen gaan. Geef ze maar veel handgrepen waar ze kunnen op terugvallen daarna als ze het niet meer zien zitten. Dan blijft Hilke daar in een andere vorm achter en druk je je stempel op het schooltje. Hopelijk kunnen er nog mensen bijspringen in de toekomst om die leerkrachten te helpen. Alleen zo kunnen die kindjes vorderingen maken. En daar gaat het tenslotte over.
    Slaapwel en hopelijk tot morgen (als die computer het wil)