Dag 8: Eerste dagje in het klasje

25 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dag lieve mensen,

waaaw zo'n pak reacties! Het doet heel veel deugd om ze te lezen! Allemaal heel erg bedankt!

Vandaag het eerste dagje als juf in het klasje (& we hebben het overleefd!)
Het was een kort, druk dagje, maar wel heel fijn!
Om 6 uur liep de wekker af deze morgen en voor het eerst koste het ook geen moeite om uit bed te komen. Snel ontbijten en om kwart voor 7 de auto inladen om te vertrekken naar het schooltje. Magneetbord, symbooltjes, speelmat, auto's,... ja we waren er klaar voor!
De rit naar het schooltje verliep nu ook net iets anders! :o We reden net het slechte wegje af en draaiden de straat op als een beetje verder een politiewagen stond en voor die wagen stond nog een wagen en naast die wagen lag een man. Hij was dood! Dat was toch wel even heeeeeel hard verschieten. Het geeft toch een raar gevoel in je buik als je daar een lijk op de weg ziet liggen. We schudden het snel van ons af en reden verder naar het schooltje.
Eens op school aangekomen had ik enkel het magneetbord al klaargezet, het andere speelgoed stond nog aan de kant zodat het nog een beetje een verrassing was voor de kindjes.
Om kwart voor negen kon ik starten met 5 kindjes, niet echt veel, maar beter dan niets. Doel: 5 kindjes met een lachend gezichtje naar huis sturen.
Het 'onthaal' verliep een beetje anders dan gepland, het was allemaal een beetje te veel ineens. De juf had als opdracht om mij zo goed mogelijk te vertalen zodat de kinderen mij goed verstonden. Maar de juf snapte soms zelf maar voor de helft wat ik bedoelde... Geen makkelijke opdracht dus.
Het kiezen van een symbooltje is dan ook niet gelukt, maar de kinderen kennen wel bij elk symbool de Engelse benaming. Dat is toch al een mooie start! Morgen proberen we opnieuw.
Om kwart over 9 is het al tijd om naar toilet te gaan (kinderen rennen naar buiten en gaan tegen een struikje staan om te plassen) Daar moet toch nog verandering in komen. Morgen proberen we om op het toilet te gaan. Het enige probleem is dat er enkel grote toiletten zijn, de kinderen zijn nog te klein om er zelf op te gaan. Opdracht voor morgen: Samen met de kinderen naar toilet en hen erop helpen. Het alcoholgelletje zal hard van pas komen ;)
Nadat de kindjes geplast hadden konden ze beginnen eten en drinken en dit duurt echt een eeuwigheid! De kindjes hebben wel 4 of 5 dingen bij om op te eten. Chips, koeken, popcorn, boterhammen... en ze eten het allemaal op! Om 10 uur zijn ze nog aan het eten, van spelen komt dus niet veel in huis...
Nadien was het tijd voor beweging. Ik heb hen geleerd om chinese voetbal te spelen en dat vonden ze geweldig! De kinderen waren zo enthousiast en ze klapten in hun handen en juichten wanneer de bal door iemands benen ging. Zeer geslaagde activiteit. We speelden het dan ook bijna een half uur! Nadien was er even tijd voor een beetje voorbereidend schrijven. De armen losschudden, de handen, onze vingers,... De kinderen vonden het heel grappig dat we dat deden, maar deden heel goed mee. En de juf, die keek maar raar, ze snapte niet goed waarom we dat deden. Na wat uitleg werd het wel duidelijk. De kindjes kregen een blaadje waarop ze streepjes moesten zetten, korte en lange streepjes (small, big) De kinderen deden hard hun best om dit goed te doen. Bij de oudste kleuters lukte dit ook goed. Er was een kleuter die echt steeds meezei: "Small, small, big, small, small, big". Echt grappig! Maar kom, weer twee Engelse woordjes.
Nadien was het tijd om wat te spelen. Ik legde een mat op de grond en de kleuters keken er met open mond naar. En wanneer ik de doos met auto's nam wisten ze al helemaal niet meer hoe ze moesten reageren. Ze vonden het zo geweldig dat ze daarmee mochten spelen. Het is ook nog nooit zo stil geweest als toen. De kinderen speelden rustig met elkaar. Heel leuk om te zien. Ik had ook ballonnen meegebracht en vouwde voor elk kindje een hondje. Ze konden hun ogen niet geloven. "Woef, woef, gingen ze met hun hondje door de klas". FANTASTISCH!
Het jongste kindje was met zijn hondje en een auto aan het spelen en reed met zijn auto het hondje omver en het hondje zei: PANG! Ballon kapot. Het ventje had nu wel schrik van de ballonnen.
& toen zat het schooldagje er al bijna op! Nog eten en een beetje rusten en de dag was om. Om 12u45 was de mama daar om de kindjes te komen halen. En alle kindjes gingen met een ballon naar huis (ook het ventje dat eerst nog schrik had van de ballonnen). En alle kindjes lachten, er kwam zelfs een kindje een knuffel geven. Missie geslaagd!

Ik kijk terug naar een fijn dagje in de klas! Ondanks dat het in het begin niet helemaal liep zoals gepland was het wel een geslaagde dag en gingen alle kindjes met een lach op hun gezichtje naar huis.

De weg naar huis verliep zonder ongelukken. We gingen nog langs de supermarkt, want er moest nog eten gekocht worden voor de werkmensen. En we brachten het tijdschrift "YOU" mee, een beetje te vergelijken met de story van bij ons.
Het gaat hier allemaal over Oscar Pistorius die zijn vriendin heeft doodgeschoten. Er is hier heel wat rond te doen! En in elke krant of tijdschrift staat iets anders geschreven! Zelfs op de radio weten ze het niet goed. Eerst was ze vermoordt in de badkamer en nu is het al op het toilet... Het is hier nogal wat! Je kan de radio niet opzetten of het gaat over hem.
Ben momenteel ook het tijdschrif aan het lezen, maar het zijn natuurlijk niet meer dan veronderstellingen en bronnen die elkaar tegenspreken. Best grappig.
Maar het vult de tijd tot het avondeten ;)

Ik had een boek meegebracht om hier te lezen op dode momenten, maar het is al uit :( Het tijdschirft komt dus goed van past ;) En natuurlijk is er ook nog altijd het lezen van jullie reacties om de tijd een beetje te vullen.
Toch heb ik mij nog geen moment verveeld...

Alright, dat was het weer, morgen een nieuw dagje in de klas!
Zoen,
Hilke

1. Annemie:
    25 februari 2013
    Amai Hilke, een dode op de straat?! Dat zie je ook niet elke dag waarschijnlijk! Zitten alle leeftijden bij elkaar in het klasje? Ik ben benieuwd om jouw kindjes eens te zien, post zo snel mogelijk maar een foto van die 5 kapoenen ;)
  2. Linsley:
    25 februari 2013
    Ik ben blij dat ik je reisavonturen nu kan volgen. Ik was nl op zeeklassen en had daardoor je eerste week gemist.
    Het moet een zalig gevoel zijn wanneer je resultaat boekt. Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Groetjes Linsley
  3. Ria Van den Breen:
    dag juf Hilke,
    ik denk dat die kindjes de dag van hun leven gehad hebben ! En misschien zet hun enthousiasme en al wat ze te vertellen hebben anderen wel aan om ook eens naar die nieuwe Belgische juf te komen kijken :-) en vooral om mee te komen doen ! grtjs
  4. Juf Rita:
    25 februari 2013
    Hoy Hilke,ben vandaag maar je blog beginnen te volgen.Ho zo herkenbaar. Ik zie het schooltje zo voor mij waar wij dik twee jaar geleden de buitenkant geverfd hebben.Het is binnenin wel al veel verfraaid.
    Het is inderdaad een echte uitdaging maar voor jou is dit geen probleem je zet u er ook honderd procent voor in en voldoening vind je al van uw eerst werkdag.
    Geniet nog verder van het Afrikaans avontuur ik vog het wel
    groetjes
  5. Ann, Kris & Bjarne:
    Hilke,
    wij vinden het gewoon fantastisch wat je daar allemaal doet en meemaakt. Ik vind je enthousiasme enorm aanstekelijk !! Proficiat aan mama en papa voor zo'n pracht van een dochter !! We blijven je volgen Hilke !! Veel succes in het klasje ; jouw klasje momenteel.
    Groetjes, Ann, Kris & Bjarne
  6. Els:
    Iep loeke,

Ik vind het heel fijn om je avonturen te lezen. Ik ben ervan overtuigd dat je het daar super doet! Go juf Hilke!!!

Knuffel,

Els
  7. Mieke:
    26 februari 2013
    Hier dan nog maar een woordje uit België, ondertussen niet meer wit van de sneeuw maar grijs van de regen. Mijn kleine zieke ligt in bed (Pieter kwam vandaag met een echte blafhoest uitzieken bij Oma) en zo heb ik even de tijd om een woordje te mailen. Elise ( kleindochter van 4 jaar) is op school. Deze week gaat alles over ballen en rollen. Ze heeft een hoop kartonnen buizen mee naar school om een echte ballenbaan te maken (volgens een bepaald schema). Laat haar maar nadenken en werken. Bij Tine, die in de Hullekensstraat op school zit (ook een kleindochter van 4 jaar), werken ze deze week rond "alles op wieltjes" en gaan ze vrijdag fietsen op straat en donderdag naar de fietsenmaker. Je ziet het hé, wat een luxe om hier kleuter te mogen zijn. Die kleintjes van jou moeten het met héél wat minder doen. Maar , zoals ik kan lezen, jij kan ze ook boeien en nieuwe dingen bijbrengen. Het feit dat je al een knuffel krijgt, op je eerste echte schooldag , zegt al genoeg. Ik ben er zeker van dat je die kleintjes nog veel zult leren in de korte tijd die je daar doorbrengt. Een echte uitdaging, maar zo leervol en een belevenis die je nooit zult vergeten. Zoals ik tussen de lijnen door kan lezen geniet je er in elk geval van.
    Mijn blaffend hondje wordt wakker. Ik zal hem maar uit zijn bedje halen.
    Nog veel plezier en tot een volgend berichtje.