Dag 5: de laatste observatiedag in het schooltje

22 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Dag lieve mensen allemaal!

Eerst en vooral wil ik jullie allemaal bedanken voor de fijne reacties!
Linsley, ik geniet volop! Ik heb het hier (voorlopig) enorm naar mijn zijn!
Lieve Gaby, dankjewel! Ik denk ook aan jullie hoor! ;)
Roos, ik geniet... En ik volg Nathalie ook! Echt fijn dat ze hier ook is! Veraf, maar toch dichtbij...
juf Mieke Roose, dankjewel! Ik zou zeggen nog veel plezier met het lezen van mijn blog.
Kristelkelief! Thx girlie, ik ga in elk geval al mijn enthousiasme gebruiken om de juf te helpen.
Juf Ria, ik doe mijn best om zoveel mogelijk te blijven schrijven! Ik vind het best fijn om alles uit te schrijven. & knuffel terug!
Juf Anja, het is echt back to basics! Ik heb mijn handen en voeten al opgewarmd om het volgende week uit te leggen :)
Juf Ann, het had fantastisch geweest had Pistache Engels kunnen spreken. Misschien is dat iets voor in de toekomst? Pistache Engelse les geven? Dikke zoen aan de kleutertjes van Vlassenbroek!
Petra: Geef die twee snottebellen daar maar een dikke knuffel terug! Zo fijn dat ze dit verkiezen boven een verhaaltje!
Annemie, heel fijn dat je mijn blog volgt! & genieten doen we zeker en vast!

Ik zou zeggen blijf maar reacties posten, I love it!

Dan over naar de orde van de dag!
Vandaag stond er een dagje in het klasje op het programma, wat wilde zeggen dat ik vroeg moest opstaan! Het was trouwens de eerste keer, sinds ik hier ben, dat ik niet goed heb geslapen. Ik ben een aantal keer wakker geworden van de jeuk! Muggen... Ik heb het gevoel dat hoe meer ik spuit met het antimuggenmiddel hoe harder ze prikken. Zalfje smeren en pilletje pakken en binnen een aantal dagen zijn ze weg en is er plaats voor nieuwe muggenbeten ;) I love Africa!

Zoals woensdag was het ook vandaag drie kwartier rijden naar het schooltje. En wonder boven wonder was om half 8 de juf al aanwezig op de school! :) Ik installeerde me weer op mijn plekje om alles goed te noteren. Ook vandaag was het een observatiedag. En ik had dus veel tijd om zaken te noteren. Ik heb dan ook van de situatie gebruikgemaakt om al eens een lijst te maken van de zaken die anders moeten. De juf heeft een lessenrooster met daarop de zaken die ze moet geven (beeld, voorbereiden schrijven, tekenen, muziek, beweging,...) Ik heb op een blad geschreven wat eigenlijk de bedoeling is van de invulling van deze lessen. De juf doet nu elke dag hetzelfde. De kleuters hebben dus vandaag net hetzelfde gedaan als woensdag... en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De juf moet nog heel wat bijleren en ik wil dan ook dat ze bij alles weet wat ze moet doen en hoe ze dat kan doen. Ik zal dan ook hard mijn best doen om de juf zoveel mogelijk aan te reiken.
Maar het is niet enkel mijn taak om de juf extra te ondersteunen! Ik heb ook carte blance om de klas wat op te vrolijken. Ik mag de indeling aanpassen en opnieuw inrichten! In de bijlage zien jullie een aantal foto's van hoe het klasje er nu uitziet! Het is nogal leeg en er is weinig materiaal waarmee ze kunnen spelen: een aantal blokjes en een puzzel... De kleuters spelen dus ook steeds met hetzelfde!
Het lijkt me heel fijn om wat meer materiaal in de klas te brengen! Een speelhoekje waar ze met al dat materiaal kunnen spelen zou dus heel fijn zijn! In het kantoortje liggen nog moussepuzzelstukken die als mat kunnen gebruikt worden. Ze zullen binnenkort dus zeker een plaatsje krijgen in de klas.
Het onthaalhoekje mag voor mij ook een beetje leuker! De juf zit nu steeds aan haar groot bureau en de kleuters zitten dan op het bankje naar haar te kijken. Het kringetje mag dus best een gezellig plekje worden waar de kleuters zich goed voelen. (een kring zoals in de kleuterklassen bij ons) De bankjes en de stoelen vind ik heel fijn! Deze blijven dus zeker staan! Ik ga een soort plakaat/bord maken met daarop het klasje. Wanneer de kleuters binnenkomen hangt er een kapstok met symbooltjes op. Deze symbooltjes zou ik dus vanaf nu optimaal willen gebruiken! De kleuters een symbooltje laten kiezen en het dan op het bord aanbrengen. De symbooltjes kunnen ook gebruikt worden om boven de werkjes te hangen. Er komen waarschijnlijk haakjes aan de muur waar elke kleuter zijn werkjes kan ophangen.
Als laatste zou het ook fijn zijn om een hoekje te hebben waar de kleuters ook echt kunnen werken. Een tafeltje met stoeltjes op kleuterhoogte. Nu zitten de kleuters op hun bankje met hun blaadje op hun schoot. Niet echt handig dus! Het zou ideaal zijn voor knutselwerkjes ed...

Zoals jullie zien zal ik dus zeker nog weten wat doen dit weekend! Maar ik vind het hele toffe vooruitzichten! Ik kijk er naar uit om maandag zelf in de klas te staan!

Over vandaag kan ik dus weinig nieuws vertellen, aangezien de kleuters hetzelfde deden als woensdag :) Er stond vandaag wel rijst op het menu ipv millipap, maar het was wel terug met dezelfde saus... Niet zo lekker.

Vandaag kwam een moeder de kinderen al om 12u45 halen. De schooldag was dus vroeg voorbij! Er waren ook maar 5 kindjes vandaag... De juf zei dat dit door het slechte weer kwam. (het heeft die nacht geregend en alles lag nat... Maar overdag zelf heeft het niet meer geregend.

Na de middag, wanneer de kindjes naar huis waren heb ik nog een beetje opgeruimd in 'the office'. Er is een kamertje waarin allerlei materiaal opgeslagen ligt. Ik heb er al het materiaal dat bruikbaar is voor het klasje vantussengevist. Er lagen toch een paar mooie dingen tussen die zeker in de klas gebruikt zullen worden (kindermatten, auto's, scherpers, stiften, verf, papier, poppen, knuffels,...) Ik heb dit allemaal gesorteerd en op de tafel klaargezet, zodat het volgende week stuk voor stuk naar het klasje kan worden gebracht. In het lokaaltje liggen nu alleen nog een hoop rugzakken en een heeeeeeel pak kleren. :) Ik denk dat de ganse straat zich hier van kleren kan voorzien ;)

Op de weg naar huis zijn we nog langs de winkel gereden. Annemarie ging inkopen doen in de plaatselijke supermarkt en ik kreeg de opdracht om pizza's te bestellen voor het avondeten. Hihi!
Ik mocht zelf kiezen welke pizza's, er mocht alleen geen hesp tussenliggen. Dit is het geworden:
- pizza met kaas
- pizza met een sweet chorizo saus
- pizza met kip
- vegetarische pizza
& het was echt heel lekker ;)

Het weekend staat voor de deur! Morgen maak ik de voorbereidingen voor volgende week. Als ik er voor zorg dat dit morgen allemaal op papier staat, dan heb ik zondag een dagje vrij! Misschien wordt het dan een shoppingday! ;) We zien wel!
In elk geval zullen jullie het hier dan wel lezen!

Zoen,
Hilke

1. Roby:
    22 februari 2013
    Hoi Hilke,
    uw eerste week zit er bijna op. Leuk om jouw verhalen hier te lezen. Zo te zien zijn er reeds heel wat impressies op jou afgekomen. Wat een belevenis!!! (ben een beetje jaloers :-) )
    Het is ook tof dat je carte blanche hebt ivm het klasje. Je bulkt van de ideëen blijkbaar. Goeie raad van nonkel Roby (eens iets anders dan tante Kaat): Doseer je krachten en vooral : GENIETEN !!!
    Big hug
    Roby en co
    nb we zullen morgen op ons feestje zeker aan u denken ;-)
  2. Nonkel Dirk:
    Hey Hilke
    Vandaag je avonturen gelezen van de eerste week.
    Zo te lezen heb je het daar echt naar je zin. Een avontuur met veel uitdagingen.
    Veel plannen ,maak er het beste van,geef die kinderen maar een aantal toffe weken.
    Veel succes
  3. Annelien:
    Hoi Hilke!
    woaw wat een weekje heb je al achter de rug! De kindjes gaan echt super blij zijn met zo een juf als jij! en hoor ik daar 'inrichten'? :D Maak het klasje maar gezellig zodat de kindjes daar niet meer weg willen! :) dikke dikke kus en nog veel plezier! :)
  4. Fien:
    23 februari 2013
    Hilkeeeee, u wordt gemist! Maar ik hoor en zie dat je het daar geweldig naar je zin hebt, super :) blog is fantastisch, laat die posts maar komen, leuk om dat allemaal te lezen :D ale doe da daar nog goed e
    Knuffel!
  5. Mollie:
    Hilkebeest!

Jaja, ook ik volg je op de voet! Het is wel verschieten jouw verhalen zo te lezen en je foto's te bestuderen :)!
    Het is er zo te zien, toch nog allemaal zeer primitief in het schooltje e?! Maar ik zie dat je supergoeie ideeën hebt om het klasje op te vrolijken! Buiten het schoolse, het Afrikaanse leventje ook al ontmoet! Het is wel wennen e, in vergelijking met ons Westerse wereldje? Zoals ik al zei, geniet er gewoon ten volle van! Ik ben ervan overtuigd dat Afrika een plaatsje in je hart zal veroveren! Denk veel aan jou! Dikke knuffel! xxxxxxxx