dag 3: Naar het schooltje in Masoyi

21 februari 2013 - Witrivier, Zuid-Afrika

Aangezien de stroom gisteravond is uitgevallen door het hevige onweer, was het onmogelijk om iets te posten. Ik heb het gisteren wel uitgeschreven dus bij deze wordt het nu gepost. J

Deze morgen liep de wekker al om 5u45 af! Dat pikte toch wel even. Na het ontbijt en het maken van het lunchpakket konden we vertrekken richting het schooltje in Masoyi.
Het was een hele rit, met veel putten in de banen. We zaten wel drie kwartier in de auto! De weg naar de school is in heeeeeeel slechte staat! Op sommige plaatsen zie je zelfs niet waar de weg is. Op andere plaatsen is de weg helemaal weggespoeld en zijn het allemaal putten die aan elkaar grenzen. Met de jeep van Annemarie lukte het nog vrij goed om er te geraken. Maar met het witte auto'tje dat ik ter beschikking heb wordt dat een ramp! Maar we zien wel wat het geeft...

Het schoolgebouw zag er langs de buitenkant best oke uit! Ik had het me helemaal anders voorgesteld, maar het is een degelijk gebouw. Het klasje ziet er ook langs de binnenkant al redelijk oke uit. De muren hebben een blauwe kleur en er hangen al een paar posters met Engelse woordjes omhoog. Er staan ook twee bankjes en een aantal gekleurde stoeltjes voor de kleuters. Het begint al een beetje op een klasje te lijken, maar het is het nog niet helemaal. Het ziet er in elk geval beter uit dan dat ik had durven dromen. Naast het klasje bevindt zich een keuken. (iets dat de keuken zou moeten zijn) Dit lijkt er dan weer helemaal niet op! Een tafel, twee matrassen, een vuilnisbak. Een echte Afrikaanse keuken ;)
Naast het klaslokaal is een gebouw met toiletjes gebouwd en daarnaast bevind zich 'the office', het kantoortje van de mensen van het project. (zie foto's) Het ziet er nog helemaal niet goed uit, maar zoals de andere zaken hier bij het project wordt eraan gewerkt... Work in progress...
In 'the office' bevindt zich ook een toilet. En wat zag deze eruit! De deur zat vol met termieten. Je zag het hout bijna niet meer! De verzorgster had dan ook haar werk met het opkuisen van deze beestenboel!

De kennismaking met de opvoedster verliep niet zo goed. Het leek wel of ze me een beetje als een indringer zag. De opvoedster praat ook geen Engels, enkel Siswati. Ik kon dus niet verstaan wat ze zei, maar zij verstond mij ook niet.
De juf kwam om 8u aan op school en ze was verrast om ons te zien. Ze wist niet dat we kwamen. (de juf komt vaak veel te laat toe op school) De kennismaking met haar was wel oke.

Om 8u20 kwamen de kindjes toe. Wel met zeven te gelijk kwamen ze het klasje binnen. Ze keken maar raar toen ze ons zagen. De opvoedster nam hun boekentasjes aan en hing ze omhoog aan de kapstokjes. De kindjes gingen gewoon op het bankje zitten. Het is de bedoeling dat de kinderen de Engelse taal onder de knie krijgen, maar de juf praat praktisch enkel Siswati met hen. Ik kon dus ook niets verstaan van wat werd vertelt. De juf had met de kleuters al een paar Engelse woorden geleerd en het was duidelijk dat ze dat eens aan mij wou laten zien. Het was een uur aan een stuk een aframmeling van de dingen die ze al gedaan had, lichaamsdelen, kleuren, tellen, het alfabet,... De kinderen konden amper mee met wat de juf allemaal deed, ze herhaalden haar gewoon. Het was duidelijk dat de kleuters niet helemaal mee waren met de woorden Engels, laat staan dat de kleuters wisten wat ze betekenden.
De juf zelf is duidelijk vol lof over zichzelf! Ze vindt zichzelf een fantastische juf. Nochtans heeft ze de hele dag op een stoel gezeten en is ze enkel eens rechtgestaan om naar toilet te gaan. Zelfs om iets op bord te tekenen bleef ze rustig op haar stoel zitten. De kleuters moesten zelfs helemaal alleen naar toilet (er zijn er nog twee die een pamper dragen) Soms dan begon ze plots te bellen of was ze gewoon een gesprek aan het voeren met de opvoedster. Het is duidelijk dat de juf gewoon haar zin doet en niet echt denkt aan de kinderen.
Op haar 'bureau' lagen ook een aantal roddelblaadjes, deze durfde ze vandaag niet te lezen.

's Middags heb ik mogen kennismaken met het Zuid-Afrikaanse eten, millipap. Niet echt een delicatesse, maar het was ook niet super slecht. Ik had ook nog een boterham mee als lunchpakket dat ik dan nadien in the office kon opeten.

Het was mijn taak vandaag om de juf te observeren en vooral te noteren wat er allemaal gebeurde. En dat is wat ik deed! Ik heb mijn ogen opengetrokken... Het was nogal wat. Deze week wordt het nog een hele week observeren en volgende week is het aan mij. Dan is het de bedoeling dat ik de juf een aantal spelletjes leer die ze met de kinderen kan spelen. Ik moet haar dan vertellen wat er van een juf wordt verwacht en wat ze moet doen (bij de kinderen zitten ivp aan haar bureau, hen helpen, meespelen, meegaan naar toilet,...)
Het wordt een hele klus, vooral omdat de kleuters nog geen Engels kennen! Het zal heel wat moeite kosten om me verstaanbaar te maken.
We e zien wel wat het geeft! Spannend is het allesinds...

Om 13u was de school uit en om 13u20 gingen de kinderen naar huis. Een aantal minuten later verliet ook de juf haar klas, terwijl de opvoedster de klas aan het opruimen en het vegen was. Ik heb nog tot 17u in het office gezeten tot Annemarie me terug kwam ophalen! Het wachten duurde ongelofelijk lang, maarja :) Het is op zijn Zuid-Afrikaans e ;)

Nu hebben we net gegeten (vlees met champignonsaus, salade en patatjes) terwijl het buiten vrolijk aan het onweren is! De regen valt met bakken uit de lucht en de donder geeft luide knallen. Het zou kunnen dat de stroom er zelfs van uitvalt!

Het is al bijna tijd om in ons bedje te kruipen, na zo'n dag ben ik wel moe!

Slaapwel!
Zoen,
​Hilke

1. Anneke:
    21 februari 2013
    het zal inderdaad een heel avontuur worden! oefen je engels ondertussen, maar. Jammer dat Pistache geen engels praat anders had je hem moeten meenemen,hé. Ik vertel morgen je verhaal aan de kleutertjes in ons klasje!
  2. Anja:
    21 februari 2013
    Amai Hilke... Echt back to basics!!! Het zal inderdaad met handen en voeten zijn om het uit te leggen maar zie het als toneel hè... Ze zullen het amusant vinden!! Veel plezier!!!
  3. Mieke:
    21 februari 2013
    Ja Hilke, pictogrammen zullen je wel helpen om je verstaanbaar te maken. Kleuters snappen vlug wat je wil uitleggen (ook zonder woorden). Maar die juf aanpakken zal waarschijnlijk wat moeilijker worden. Laat je Vlaamse leeuw maar eens los op haar. Hopelijk valt het mee en kan je een echte band scheppen met al die kleine prutsjes. Veel plezier en vergeet niet te GENIETEN van zo'n ervaring.
  4. Kristel VH:
    Hey

Het zal idd een hele uitdaging worden om de juf wat bij te leren!! Maar ik ben zeker dat jouw enthousiasme aanstekelijk zal zijn voor haar!! Go Hilke!