Dag 7:

Hallo allemaal,

Dag 7 vandaag, wat wil zeggen dat er al een week voorbij is van ons Zuid-Afrika-avontuur. Geloof het of niet, maar de tijd vliegt enorm!
Terwijl de temperaturen in België de hoogte in schieten blijft het hier 's morgens even koud. Deze namiddag was het in Masoyi wel voor het eerst enorm warm! Hoera, we zullen dan toch misschien met een kleurtje naar huis komen!

Vandaag zijn Sarah en Ruth voor het eerst meegeweest naar het schooltje.
De kindjes kwamen nu een beetje vroeger naar school. De lessen konden dan ook een stuk vroeger gestart worden. We zaten met ons 4 hoopvol te wachten, maar we kregen weer gewoon een herhaling van gisteren te zien. Wat een flinke kleuters zijn het! Zonder morren zeggen ze alles wel 10 keer na!!! Het zou bij ons geen waar zijn :-)
Meer dan een uur heeft dit geduurd! Liedjes, tekstjes, gebedjes, de cijfers, klinkers,... alles is de revue gepasseerd. Vooral wanneer de meisjes "I'm a girl, I am beautiful, I love myself" moesten zeggen, zorgde dit voor heel wat gegichel van onze kant! Sjonge wat een inlevingsvermogen hebben deze kleine meisjes. "Imma guurl, I am beautifoel, I lof maself" Ze wezen naar zichzelf, moesten met hun handen over hun lichaam bewegen en dan met hun poep wat draaien.
Niet veel later moesten ze herhalen: "stop abusing us" Dat klonk toch een beetje raar...

Oef, na iets meer dan een uur zat het er eindelijk op! Het strafste vind ik dat de kleuters nooit protesteerden. Ze herhaalden alles en konden al heel veel vanbuiten.
De kleuters konden nu naar toilet, of ja het geïmproviseerde toilet. Ze gingen eigenlijk gewoon naast het toilet op de grond. Nog steeds worden de toiletten die er zijn niet gebruikt. Je ziet dat de kindjes het van thuis uit gewoon zijn om hun behoefte gewoon in de natuur te doen. Misschien toch nog eens proberen om daar verandering in te brengen. Het staat ons to do lijstje :-)
Na het 'toilet' gebeuren namen wij het over. Sarah, Ruth en Ilona speelden spelletjes met de kindjes en ik ging een eerste echte gesprek aan met de juf.
Dat gesprek was toch een beetje raar. En riep toch heel wat vragen op. Heeft ze alles begrepen? Wil ze wel dat wij hier zijn?
Ze heeft geluisterd wat ik allemaal heb verteld en zei wel dat ze het begreep. Maar ja, is dat echt zo? We zijn benieuwd! Misschien leg ik mijn verwachtingen wel een beetje te hoog? Op het einde van het gesprek zei ze wel dat dit haar eerste job is al teacher. Ja, dan doet ze het wel erg goed natuurlijk!
Je ziet gewoon dat ze haar job echt graag doet! En is beter dan Delsie (de vorige juf) was in het begin! Dus een positieve noot: check!

Na het gesprek, en de spelletjes kwamen de kindjes weer naar binnen. Tijd om nog eens iets bij te leren.
We wisten al dat de kleuters de telrij konden opzeggen tot 10 en in het Engels! De vraag bleef, kunnen ze nu echt tellen in het Engels of hebben ze de telrij gewoon vanbuiten geleerd. Dat wilden we vandaag wel eens testen! Sarah zou het getal 3 aanbrengen. En op dat moment viel ik bijna van mijn stoel! Deze kinderen nemen enorm snel dingen op!!! Enorm fijn om te zien! Iedereen (er waren alleen 4-jarige kleuters) kan tellen tot 3 in het Engels met concreet materiaal!
Lethu kan zelfs al verder tellen. Enorm slim kind! Als de kleuters zo snel blijven bijleren, wacht hen een mooie toekomst! Hoera!

's Middags stond er weer milliepap op het menu. En om eerlijk te zijn, na twee dagen komt het mijn oren al uit! Sjonge, ik begrijp niet dat ze dit hier zo graag eten. Het smaakt naar niets en valt als een blok op je maag. Maar kijk, met je handen eten is wel eens fijn zeker :-) We love the African life!

Na de middag zijn we met zijn allen buiten gaan genieten van de zon. Wat een heerlijk weertje vandaag! We hadden ook bezoek aan het schooltje. Plots zat daar een knappe jonge man van 22 jaar! Thank God is zijn naam. Jaja knappe naam e? Hihi! Hij heeft daar meer dan 2 uur gezeten en vertelde dat hij wilde trouwen met een blanke vrouw. Ja we zaten daar natuurlijk met 4 blanke dames voor hem. Sarah en ik deden hem beiden denken aan knappe dames uit een film. Wat een versiertruk! Jongens toch, plots was Sarah (die nog niet zo lang een relatie heeft) verloofd en gaat ze trouwen in oktober. Te grappig!
En daar stopte het niet! Hij zette Afrikaanse muziek op die niets aan de verbeelding overliet. :-) Ale, kijk dat hebben we dan ook weer gehad!
Tijd om naar huis te gaan, dachten we ;-)

Onderweg naar huis moesten we nog een tussenstop maken. Onze 'Bodyguard' Solie had nog geen eten voor vanavond. Dus hij vroeg ons om onderweg te stoppen bij een kippenbedrijf. Zogezegd, zo gedaan! Onze vriend had zin in kip, wisten wij veel wanneer we stopten dat hij met een echte kip zou afkomen!! Ruth en Ilona die samen met Solie achteraan in de bakkie zaten vonden het enorm fijn ;-) Vooral wanneer de kip dan ook nog een kakje deed!
Dat wordt een lekkere braai deze avond!

Onze avond ging er rustig aan toe! Wat voorbereiden voor morgen terwijl Annemarie weer een maaltijd voor ons klaarmaakte.
Vandaag stond er worst met verse groentjes en milliepap op het menu. Nu ja we hebben alle 4 enkel worst met groentjes gegeten. Twee keer milliepap op den dag is een beetje te veel van het goede ;-)

Kijk zo zit er al weer een dag op en kunnen we met een goed gevoel aan het vuur gaan zitten. En toch stiekem een gebedje doen dat het weer even goed wordt als vandaag, zodat we de Belgische temperaturen weer kunnen overstijgen. :-)

Slaapwel allemaal,
en morgen brengt Ilona weer het nieuws van de dag!

Dikke zoen,
Hilke en Ilona

1. Hildeke:
    Hallo daar,
    Het is nu 22u22 en een klein half uurtje thuis. Naar de chiromis geweest want Pieterjan vertrekt zondag op bivak. We hebben dit te voet gedaan paps en ikzelf! Het is vandaag al warm geweest en de komende dagen geven ze tot 30 graden dus....
    meisjes, is het mogelijk wat foto's op blog te zetten? Volgende week druk ik blog af voor de oma's en opa's.
    Een mooi verhaal vandaag...hou er de moed in en tot de volgende.
    Lieve groetjes
  2. Mieke:
    Hoi,

Hier zijn de computerperikelen nog niet achter de rug. Nu ik even kan werken stuur ik een blogje. Leuk om te lezen dat er eigenlijk veel positief veranderd is sinds je vorig bezoek. Dat er zo weinig kindjes zijn is wel spijtig. Vooral nu ze de kans krijgen om extra aandacht te krijgen. Dat die 4-jarigen al tellen tot 3 is wel een beetje verwonderlijk. Hier tellen ze toch al verder (als ik naar mijn kleinkinderen kijk). Maar misschien is de taal een probleem en kunnen ze wel verder tellen in hun eigen taal.
    Die milliepap is waarschijnlijk heel goedkoop en vooral voedend. Maar 't zo ook niet voor mij zijn, ik ben geen papeter ;-). Dan toch liever dat kippetje. Ik kijk uit naar het vervolg van jullie verhaal. Komen er nog meer kindjes? Leren jullie die baby kruipen of zitten? Of moet je gewoon oppassen? En welke voeding krijgt die dan? ook van die milliepap?
    Wel gelukkig dat jullie nu met 4 zijn om samen te overleggen en uit te proberen. Is natuurlijk veel spannender en met 4 leerkrachten voor 4 kindjes: een droom voor elke leerkracht hier ;-)
    Slaapwel en tot een volgend berichtje (als mijn computer het niet begeeft)
  3. Sofie:
    22 juli 2014
    ja Hilke, zie kga toch nog gelijk hebben van die Afrikaan hé ;-)
    Da hotelleke en reisje voor mij naar Afrika komt al dichterbij sie ;-)